Shell, Mobil gaan samen in Australië; Joint venture in raffinage

ROTTERDAM, 29 AUG. De oliemaatschappijen Shell en Mobil bundelen in Australië hun raffinage-activiteiten. Ze vormen daartoe een joint venture met een boekwaarde van 2 miljard Australische dollar (ongeveer 2,5 miljard gulden) waarin ze elk een belang van 50 procent krijgen.

De samenwerking levert kostenbesparingen op van in totaal 80 miljoen dollar per jaar, waardoor de marges op raffinage die al jaren slecht zijn, sterk verbeteren. “Dit schaalvoordeel en de lagere kosten stellen ons in staat om effectief te kunnen concurreren in de Aziatische regio”, aldus de dochtermaatschappijen Mobil Oil Australia en Shell Australia.

Beide hebben ze twee raffinaderijen: Mobil Altona, Mobil Adelaide en Shell Geelong en Shell Clyde, met een netwerk van pijpleidingen en pompinstallaties. Door samenvoeging ontstaat een bedrijf met een capaciteit om 400.000 vaten olie per dag te verwerken tot benzines, dieselolie, autogas en kerosine (vliegtuigbrandstof).

Gisteren zei Frans de Koning, directeur van Shell Pernis, in een interview op Radio 1 naar aanleiding van de lage olieprijzen en het recent bekendgemaakte fusieplan tussen British Petroleum en Amoco, dat Shell te groot is voor een dergelijke wereldwijde fusie met een concurrent. Dat zou stranden op bezwaren van de mededingingsautoriteiten tegen te sterke posities op de oliemarkt.

Met name om die reden kijkt Shell volgens De Koning overal waar dat mogelijk is naar bundeling van deelactiviteiten op specifieke plaatsen om zo op diverse locaties kosten te besparen.

De verkoop- en distributie-activiteiten van beide concerns in Australië blijven apart, evenals de tankstations van Shell en Mobil die hun positie als onafhankelijke concurrenten behouden.

Afhankelijk van tijdige goedkeuring door de Australische mededingingsautoriteiten willen de twee oliemaatschappijen hun nieuwe bedrijf per 1 januari formeel oprichten. In een gezamenlijke verklaring zeggen de bestuursvoorzitters van Mobil en Shell in Australië, P.C. Tan en P. Duncan, dat de joint venture “een sterk en internationaal concurrerend” raffinagebedrijf wordt.

De Australische raffinagesectoren van de twee concerns hebben de laatste jaren geleden onder een slechte winstgevendheid. Ze zijn geconfronteerd met zware concurrentie door import van brandstoffen op het continent 'down under', vooral uit Azië en het Pacifisch gebied. De totale raffinage en verkoop bracht de aandeelhouders vorig jaar een winst van slechts 81 miljoen Australische dollar in het laatje: twee procent rendement tegen acht procent in 1996.

De personeelsbezetting van de raffinagesectoren van Shell en Mobil in Australië zal door de combinatie met 100 tot 150 medewerkers - minder dan 10 procent - dalen.