Duitsland: multimedia dominant

HANNOVER, 29 AUG.De multimedia-sector is hard op weg de grootste banenmotor van Duitsland te worden. Binnen drie jaar werken in deze sector meer Duitsers dan nu in de automobielindustrie. Bijna een miljoen oosterburen verdienen in 2001 hun brood achter de computer, tegenover ruim 700.000 nu. Dat zei Jürgen Rüttgers, de Duitse minister van Onderwijs en Technologie, deze week bij het begin van de multimediabeurs Cebit Home in Hannover. Momenteel groeit de multimedia-industrie met 10 procent per jaar in Duitsland, dat met Scandinavië de voorhoede van de Europese Internetgarde vormt. Er gaat nu al 200 miljard Duitse mark in om.

De Duitse minister ziet in deze cijfers overigens geen enkele aanleiding tot euforie. Want de Amerikaanse dominantie duurt voort en dat is hem een doorn in het oog. Om de VS beter partij te bieden, zullen de lidstaten van de Europese Unie op multimedia-terrein gezamenlijker moeten optrekken. De invoering van de euro zal dat, volgens de bewindsman, gemakkelijker maken. Net als de Nederlandse overheid stimuleert de bondsregering het gebruik van computers in het onderwijs, de invoering van het nieuwe Internet (Internet-2), elektronisch betalen en telewerken. Op de begroting voor volgend jaar heeft de Duitse overheid 985 miljoen mark voorIT en communicatieprojecten gereserveerd.

Rüttgers vindt dat de overheid de ontwikkelingen niet te strak van bovenaf moet regelen. “De sector kan heel goed zonder vijfjarenplannen. Ieder politicus die vindt dat de staat een sector moet regisseren die zo innovatief is als de multimedia, diskwalificeert zichzelf als spreekbuis voor industriële en economische aangelegenheden.” In plaats daarvan stimuleert en steunt de Duitse minister Rüttgers liever startende IT-ondernemers. De laatste jaren vermenigvuldigde het aantal Duitse multimedia-bedrijven zich met de factor drie. Als het aan Rüttgers ligt mag het nog twee keer zo snel. Dat zou betekenen dat er de komende vier jaar zo'n duizend nieuwe ondernemingen bijkomen.

Onderzoekers schatten dat in Nederland nu tussen de vierhonderd en zeshonderd bedrijven zich actief bezighouden met multimedia-producten, waar zo'n 5.500 mensen werken. Cijfers over de verwachte groei ontbreken. (ANP)