Staking piloten Northwest dreigt

NEW YORK, 28 AUG. In de aanloop naar een mogelijke staking heeft de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest - partner van KLM - vierhonderd vluchten voor vandaag en zaterdag geannuleerd. Hoewel de onderhandelingen tussen het bedrijf en de pilotenvakbond Air Line Pilots Association (ALPA) voortduren, bereidt iedereen zich voor op een staking.

Northwest is de vierde grootste luchtvaartmaatschappij van de VS. Het bedrijf uit Minneapolis is vooral in het noorden en noordwesten dominant. Mocht er inderdaad worden gestaakt dan kunnen reizigers die stranden in Detroit, Minneapolis, Memphis of Seattle vanaf morgenochtend zes uur geen kant meer op. Andere maatschappijen als Delta kunnen hooguit twee of drie vliegtuigen inzetten, maar dat is minimaal vergeleken met Northwest's capaciteit in die steden.

De piloten eisen hoger loon, compensatie voor kortingen in het verleden en een betere optie- en winstdelingsregeling. Piloten verdienen gemiddeld 120.000 dollar per jaar. Ze willen een verhoging met vijftien procent over vijf jaar. Er werken 6.200 piloten bij de maatschappij.

In een advertentie in onder meer de New York Times legde Northwest gisteren uit wat het heeft te bieden. Daaruit blijkt dat piloten gemiddeld 150.000 dollar per jaar kunnen verdienen met uitschieters tot 240.000. Ze hoeven daarvoor maar veertien dagen per maand te werken.

De bond wijst er daarentegen op dat werknemers van Northwest 39 maanden lang salariskortingen van 15,5 procent hebben gepikt toen het de maatschappij slecht ging. De piloten kregen in ruil daarvoor drie zetels in de raad van commissarissen en 14 miljoen gewone aandelen. Die aandelen zijn nu bij elkaar 510 miljoen dollar waard.

Volgens de werkgever kregen de piloten tussen 1992 en 1998 wel salarisverhogingen en extra compensatie na de periode van 39 maanden, zodat de cumulatieve verhoging 37 procent bedraagt.

Door vorderingen in de onderhandelingen zijn partijen nu zo dicht bij elkaar dat er alleen nog verschillen zouden zijn over de omvang van de salarisverhoging. Beide partijen zeggen geen staking te willen. President Clinton heeft twee jaar geleden ingegrepen bij een afgekondigde staking van piloten van American Airlines. In dat geval moeten partijen nog eens zestig dagen onderhandelen. Die periode kan worden verlengd en bovendien kan de overheid een compromis forceren.

De staking van de piloten dreigt al maanden en door die drreiging is er nu al een schadepost voor het bedrijf waarvan de omvang nauwelijks te berekenen valt. Reisbureaus zijn Northwest gaan mijden en het bedrijf zelf besloot zijn tarieven niet te verhogen vanwege de onzekere situatie. Het aandeel, dat eerder dit jaar op 65 dollar stond, is inmiddels gekelderd tot omstreeks 28.

Reizigers die stranden zullen nauwelijks stoelen bij andere maatschappijen kunnen vinden omdat de vliegtuigen al overvol zitten.

Op veel kleinere vliegvelden zullen er zelfs nauwelijks alternatieven zijn. Reizigers bereiden zich dan ook al voor om grote afstanden met de trein, de bus of de auto te moeten gaan.