Slag in de lucht

Directeur K. van der Meulen van Telfort (BT en NS) trapte de open deur deze week op de voorpagina van De Telegraaf krachtig in. Substantiële prijsdalingen, beloofde hij, zullen volgen nadat zijn bedrijf de markt voor mobiele telefonie heeft betreden.

Een open deur, want kort na Telfort volgen nog twee nieuwkomers. Het totaal van aanbieders komt op vijf. Volgens kenners is op de Nederlandse markt plaats voor niet meer dan vier.

Het knusse samenzijn van KPN en Libertel zal daardoor plaatsmaken voor een afvalrace. Als dat geen prijsdalingen oplevert, hebben de vijf het waarschijnlijk op een akkoordje gegooid en grijpt de rechter in.

Voorlopig legt Van der Meulen uit dat ook de kwaliteit de keuze voor Telfort zal bepalen. Telfort gebruikt immers een nieuwe technologie. Libertel, not amused, reageerde met een persbericht waarin het verschil tussen het aloude GSM en Telfort's variant daarop wordt vergeleken met het verschil tussen radiozenders. Radio 1 is niet beter of slechter dan radio 2.

Libertel zou graag zelf de nieuwe techniek gebruiken, maar dat is tot het jaar 2000 verboden. Het bedrijf heeft daarover moord en brand geschreeuwd. De technologie van Telfort bagatelliseren is een goede tweede keus.

De slag om de zaktelefoon zal niet in de eerste plaats op kwaliteit, maar op prijs en slimme marketing gewonnen worden. Dat belooft nog menig schijngevecht.