Hagemeyer compenseert Azië-effect

Beleggers zijn niet meer zo geporteerd voor aandelen Hagemeyer, dat veel activiteiten in Azië heeft. Topman Land blijft optimistisch. De ene groep compenseert een terugslag in de andere, zegt de bestuursvoorzitter van het handelshuis.

AMSTERDAM, 28 AUG. In maart betaalden beleggers nog 89 gulden voor een aandeel van het handelshuis Hagemeyer, toen grootaandeelhouder First Pacific uit Hongkong zijn aandelenpakket van 40 procent moest afstoten. First Pacific had als gevolg van de Azië-crisis dringend geld nodig. Zou Hagemeyer (14 miljard gulden omzet op jaarbasis) zelf de crisis kunnen weerstaan? Gisteren meldde Hagemeyer een nettowinstgroei van 33 procent naar 188 miljoen gulden. Vanochtend stonden de Hagemeyer-aandelen op 66 gulden.

A. Land, sinds '86 bestuursvoorzitter: “Bij de plaatsing van de aandelen in maart heb ik gezegd dat, hoewel de crisis in Azië ernstig was en nog zorgelijker is geworden, Hagemeyer minder last zal hebben dan het publiek verwacht. Natuurlijk, wij zijn in Indonesië geboren, wij zijn er al 98 jaar actief, wij begrijpen de indruk van het publiek volledig, maar in de meest getroffen landen bij elkaar is onze omzet maar 1,8 procent van de totale omzet van Hagemeyer.

“In maart waren mijn zorgen groter over de ontwikkelingen in Japan, wat voor invloed daarvan zou uitgaan op het niveau van de investeringen. In Japan is het ook slechter gegaan dan de business community had verwacht.

“In Azië ligt Hagemeyer op koers. De ontwikkelingen hebben wel een negatief effect op het lokale resultaat, maar Hagemeyer heeft ook een margevoordeel op de export uit de regio, dat is tegen kostprijs een bedrag van 1,5 miljard gulden. Ik wil niet pedant klinken, maar de uitkomst is conform de strategie die wij sinds 1986 hebben uitgezet; wij moeten de schommelingen opvangen, zodat de aandeelhouder niet elke keer geschokt wordt wanneer ergens in de wereld iets gebeurt.”

Hagemeyers winst per aandeel ging in het eerste halfjaar met 18 procent omhoog naar 1,80 gulden. Voor het hele jaar handhaaft het handelshuis zijn winstprognoses: minimaal 15 procent groei van de winst per aandeel.

Hagemeyer heeft zijn tientallen bedrijven in twee groepen verdeeld: consumentenproducten (203 miljoen bedrijfsresultaat) en technische producten (133 miljoen bedrijfsresultaat).

De ene groep compenseert een terugslag in de andere, verklaart Land. “De glue die dit bedrijf bij elkaar houdt is dat wij wereldwijd in marketing en distributie zitten. In de consumentengroep missen wij door de crisis op jaarbasis een winstbijdrage van 10 à 15 miljoen na belastingen, maar de plannen van Tech Pacific (een vorig jaar gekocht Aziatisch handelshuis, red.) verwachten wij waar te maken. Ik kan dan ook zeggen dat wij een belangijke hogere winst in Azië verwachten.”

Terwijl de ogen van de financiële wereld op de gevolgen van de Azië-crisis zijn gericht, verdiende het handelshuis boven verwachting in Europa, hoofdzakelijk in de afzet van elektrotechnische produkten.

Land: “Nederland draaide op volle toeren. Scandinavië ging beter dan verwacht was bij de overname van Asea Skandia vorig jaar. Engeland en Duitsland hebben boven verwachting gepresteerd. Ceteco (verkoop van wit- en bruingoed in Zuid-Amerika; de winst viel bijna terug tot nul, red.) was een vervelende bijkomstigheid. Wij weten dat het een regio is waar volatility een rol speelt. Wij hebben twee jaar plezier beleefd, nu zit het tegen. Daar kunnen wij gewoon tegen.”

Een andere tegenvaller waren de bedrijven in de outdoor-sector (onder meer hengelsportarikelen). Land: “Wij doen daar iets aan. In een grote onderneming als deze zijn er altijd een of twee die uit de pas lopen. Wij corrigeren dat.”