Slapend afvallen

Veel Slender You salons geven een gratis proefles. Een 10-rittenkaart of een maandkaart kost circa ƒ 185. Slender You 'Centrum', Schagchelstraat 22, Haarlem. Tel 023-5315183. Voor informatie over Slender You en adressen van Slender You Salons: 070-3235326.

Veel vrouwen zijn de slavin van hun heupen, billen en buik. Slank, strak en plat is het motto, trainen het regime. Vrouwen- en gezondheidsbladen schrijven oefeningen voor. Tv-commercials prijzen de meest wonderbaarlijke trainingstoestellen aan, steevast 'makkelijk te gebruiken en op te bergen' en beloven opvallende resultaten in korte tijd. Diëten moeten de kilo's eraf halen en wat aan spieren overblijft, wordt op sportscholen gehard. Drie keer in de week wordt gezweet met aerobic, bodyshapen of BBB (fitness voor borst, buik en billen).

Alleen met hard werken en een strenge discipline lijkt het lijf in het gewenste model gekneed te kunnen worden. Minder vermoeiend en een nieuwe trend op dit gebied is slenderen (slender is Engels voor slank). Tijdens het slenderen worden lichaamsdelen - terwijl de eigenaar ervan ontspannen op een bank ligt - mechanisch heen en weer bewogen. Intussen kun je zelf wat oefeningen doen, zoals je benen en buik aanspannen. Doel is het lichaam strakker te maken, door de werking van de spieren te stimuleren zonder de gewrichten te belasten.

Slenderen is niet nieuw, maar de laatste tijd wel razend populair. De 'Slender You' salons schieten uit de grond. De vestiging aan de PC Hooftstraat in Amsterdam heeft zelfs een wachtlijst.

Als ik de Slender You salon in Haarlem binnenstap voor een proefles ligt er al een tiental vrouwen heen en weer te schudden op de banken. Geen gezicht; overal lilt en trilt vrouwenvlees. Onwillekeurig dringt de vraag zich op of het nietsdoen op deze martelwerktuigen enig effect kan hebben. Op een formulier moet ik naam, geboortedatum, lengte, gewicht en streefgewicht invullen. Later zullen mijn maten worden opgemeten. Een computerprogramma bepaalt aan de hand van deze gegevens aan welke lichaamsdelen ik moet gaan werken.

Zes banken werk ik af. Ik begin op een bank waarbij mijn billen op twee kussens liggen die in tegengestelde richting bewegen. Alle scepsis ten spijt heb ik al na vijf minuten een heerlijk ontspannen gevoel in mijn onderrug. Op de 'leg table' laat een toestel mijn benen rondjes draaien en op de 'sit-up table' worden mijn buikspieren aangespannen. Intussen doe ik zelf wat oefeningen, benen aanspannen en optillen en sit-ups.

Sportarts Frank Nussen is sceptisch over het effect van slenderen. Dat mijn rug minder stijf is, kan volgens hem wel. “Maar om je kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren, zul je zelf iets moeten doen. Door passief te bewegen, worden je spieren niet versterkt: “Je moet zelf kracht zetten, anders gebeurt er niets. Passief bewegen heeft alleen zin bij mensen die niet actief zijn. Als je bijvoorbeeld een slechte knie hebt en je kunt de knie door verkleving van het kapsel niet bewegen, dan kan het heilzaam zijn om passief bewogen te worden. Dat heeft een licht therapeutisch effect.” Bij het slenderen zijn de oefeningen die je er zelf bij doet volgens Nussen belangrijker dan de bewegingen die door het apparaat veroorzaakt worden.

“Het is niet zo dat je van alleen slenderen afvalt”, erkent Edith Köhler van Slender You: “Als je veel kilo's kwijt wilt raken, moet je ook gezonder gaan eten.” Het zijn vooral jonge vrouwen die bij Slender You in Haarlem komen om af te vallen. Maar ook oudere dames en mensen die om medische redenen niet kunnen sporten, bezoeken de salon. “Mensen met bijvoorbeeld ernstige rugklachten of gewrichtsaandoeningen als artritis mogen zichzelf niet te veel belasten. Sporten is dan een probleem, maar slenderen kan wel omdat het onbelast is”, zegt Edith.

Een van de klanten van de Haarlemse Slender You durfde na een operatie aan haar hoofd niet weer te gaan fitnessen en dit leek haar een goed alternatief. Na een paar maanden kon ze weer sporten, maar ze bleef slenderen omdat ze het zo ontspannend vond. Voor een vrouw van rond de veertig die op de bank naast mij ligt, was afvallen ook niet de reden om te gaan slenderen. Ze wilde haar conditie verbeteren voor een wandelvakantie in China. Na een maand drie keer per week slenderen, merkte ze dat haar benen sterker waren geworden.

Na zes banken te hebben afgewerkt, ben ik nog niet echt moe. De laatste bank is uitsluitend ter ontspanning. Tien minuten lang wordt mijn hele lichaam zachtjes door elkaar geschud. Het is net of ik een massage heb gehad. De volgende ochtend blijkt dat ik een abominabele conditie heb: ik word wakker met spierpijn.

    • Simone Barneveld