Pratende aardappel moet jeugd trekken

Twee dingen. Paul de Leeuw wil waarschijnlijk in het jaar 2000 stoppen met zijn Laat de Leeuw - het millenniumprobleem van de VARA - en de omroep wil zich in het nieuwe seizoen meer op jongeren gaan richten. “Jongeren?”, verslikte Jack Spijkerman zich bijna. “Jongeren? Die zappen toch allemaal massaal naar de commerciëlen?” VARA-voorzitter en directeur Vera Keur vertrok geen spier, gisteren op een persconferentie waar Spijkerman de nieuwe VARA-programma's presenteerde.

Haar omroep heeft al bewezen jongeren aan te kunnen spreken, zo sprak zij zelfbewust. “De VARA-serie Heartbreak High was het afgelopen seizoen het best bekeken jongerenprogramma in de leeftijdscategorie 16 tot 19 jaar.”

Op die weg wil Keur door. Van de tien nieuwe programma's die de VARA op de rol heeft staan, zijn er maar liefst drie - uit eigen keuken - voor jongeren bestemd.

Zo is daar Op weg naar het Lagerhuis, een jongerenversie van Het Lagerhuis van Marcel van Dam en Paul Witteman. En een documentaireserie New York, waarin Kika Vliegenthart verschillende groepen jongeren in de Big Apple met een camera volgt. Maar het meest verwacht de VARA van de nieuwe jongerenserie Honk!. Dit programma wordt vanaf 7 oktober twee maal per week uitgezonden. “Het is zo afwisselend, dat het zelf zapt”, zo liet uitvoerend producent Willem de Valk weten.

Bedoeling is dat de nieuwe, frisse presentatrice Maud Hawinkels verslag zal doen vanaf plekken waar jongeren komen. Henk Westbroek krijgt een 'ondeugende column', en een pratende aardappel gaat commentaar geven.

Niet bekend

“Omdat wij afwijken van alles wat er al voor jongeren is”, vindt De Valk. “Het is een misvatting te denken dat jongeren het alleen maar leuk vinden om tegen elkaar te schreeuwen”, zegt Vera Keur, doelend op het discussieprogramma Zwart-Wit. De Valk: “Bovendien was Zwart-Wit toch teveel een programma voor jongeren uit de Randstad. Maud met haar Limburgse accent heeft daar geen last van. En Labyrint... ik denk dat dat mislukt is omdat het zich afspeelde op een kunstacademie, een milieu waarmee jongeren zich onvoldoende kunnen identificeren.”

“Jongeren zijn conservatiever dan je denkt”, zegt Vera Keur. “Kijk maar naar de programma's die ze leuk vinden, zoals Goede Tijden Slechte Tijden. Daar proberen wij rekening mee te houden, hoewel wij de wijsheid natuurlijk niet in pacht hebben.”