Elsevier verkoopt rest Reed Books

AMSTERDAM, 24 AUG. Reed Elsevier verkoopt zijn divisie voor geïllustreerde boeken aan het eigen management. De transactie levert de Brits-Nederlandse uitgever ruim 100 miljoen gulden op.

De nieuwe onderneming, Octopus Publishing Group, bestaat uit zes activiteiten van het oude Reed met een gezamenlijke omzet van 24 miljoen Britse pond, een kleine 150 miljoen gulden. Bij het bedrijf werken 240 mensen, schrijven 500 auteurs en worden ongeveer 2.000 titels uitgegeven. Daaronder bevinden zich Marks and Spencer Cook Books, Ordonance Survey Maps en The Miller's Antiques Price Guide.

De activiteiten van Octopus waren de laatste uitgaves die Reed Elsevier nog in de consumentenmarkt bezat. Een kleine drie jaar geleden kondigde de uitgever aan alle activiteiten voor consumenten te zullen afstoten en zich nog uitsluitend te richten op uitgaves voor professionele gebruikers. Sinds die tijd zijn alle Nederlandse dagbladen (waaronder NRC Handelsblad), en alle publiekstijdschriften in Nederland en Groot-Brittannië verkocht.

De nu verkochte activiteiten zijn de laatste onderdelen van de divisie Reed Books die ten tijde van die strategie-aanpassing eveneens in de verkoop zijn gegaan. De verkoop van Reed Books wilde echter niet vlotten wegens tegenvallende resultaten van de divisie. Reed Elsevier was niet tevreden over de prijs die voor de consumentenboeken werd geboden.

Octopus Publishing Group was ook de naam van de consumentenuitgever die in 1987 door Reed werd gekocht. De toen nog uitsluitend Britse uitgever betaalde destijds 535 miljoen Britse ponden voor het bedrijf. De nieuwe topman Derek Freeman van Octopus noemde zijn bedrijf op dit terrein een van de sterkste ondernemingen ter wereld.