STEMMEN

Stemmen: NCRV 394624. Bestellen: ƒ 34.90 op gironr 85000 NCRV Hilversum, onder vermelding 'Stemmen'.

Paul Korenhof, dé Nederlandse operadeskundige en de presentator van het NCRV-radioprogramma Stemmen, stelde een voor liefhebbers interessante gelijknamige cd samen met opnamen die een deel van de rijke vooroorlogse Nederlandse operahistorie documenteren. Wie meent dat ons land geen operatraditie kent, heeft het fout. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Rotterdam en Den Haag was er destijds een enorm opera-aanbod dat in zijn variatie het huidige verre overtreft.

Het gaat op Stemmen om goeddeels niet eerder op cd verkrijgbare 78-toeren registraties van de sopraan Sara Scuderi, de tenor Luigi Fort en de bariton Leo Piccioli, die hier veelal optraden in de voorstellingen van de populaire Italiaansche Opera NV. Luigi Fort (1907-1976) was in ons land 24 keer te horen, van 1930 (in Rossini's Il barbiere di Siviglia) tot vlak voor de oorlog in De parelvissers van Bizet. Die ging in de Italiaanse versie, net zoals in de hier gepresenteerde opname van het befaamde duet met Piccioli. Slank en elegant klinkt Fort in Una furtiva lagrima uit Donizetti's L'Elisir d'amore.

Sara Scuderi (1906-1987) was met haar 69 optredens in ons land tussen 1926 en 1951 terecht 'La Diva Olandese'. In de toelichting weet Korenhof nog over Scuderi te melden dat ze het hier zó arm had, dat ze bij de bakker oud brood haalde. Ze figureerde in 1985 nog op onvergetelijke wijze in de film Il bacio di Tosca van Daniël Schmidt over het zangers-rusthuis in Milaan. Tijdens haar eerste èn laatste optreden in ons land zong zij Mimi in La bohème, waaruit hier Mi, chiamano Mimi en Donde lieta uscì zijn te horen, naast ander Puccini-repertoire uit Manon Lescaut, Madama Butterfly en Tosca (Vissi d'arte).

Scuderi toont zich op deze cd in de Puccini-muziek een lichte lyrische sopraan met een verfijnd, niet al te 'groot' geluid, dat in de slotnoten wat lengte mist. Ze zong in het theater een zeer gevarieerd repertoire, waaruit hier ook 'donkerder' voorbeelden klinken, zoals Santuzza uit Cavalleria rusticana en het nummer La mamma morta uit Giordano's Andrea Chénier.

Piccioli, die in ons land 23 keer samen met Scuderi op het podium stond, had hier met 91 optredens de omvangrijkste Hollandse carrière, van 1926 (Amonasro in Verdi's Aida) tot 1953 (Sharpless in Puccini's Madama Butterfly). Twee keer stonden Fort, Piccioli en Scuderi gezamenlijk op het podium: in 1932 (in Verdi's Falstaff bij de chique Nederlandse Wagnervereniging) en in 1933 (in Mozarts Don Giovanni).

Als extra is er nog een opname van Jo Vincent (1898-1993) met Beethovens concertaria Ah! perfido uit 1941 met het Concertgebouworkest o.l.v. Eduard van Beinum. Meer dan Beethoven hoort men hier Mozart klinken. Het is kennelijk een herinnering aan Porgi amor, de droevige aria van de gravin in Mozarts Le nozze di Figaro, in 1939 Vincents enige operarol.