Geen commercie duikersexpeditie

RIJSWIJK, 22 AUG. Op verzoek van de Koninklijke Marine ziet Unilever af van commercieel gebruik van een film over de wrakken van twee Nederlandse onderzeeboten in de Zuid-Chinese Zee. Een internationaal duikersteam zou de expeditie onder de merknaam van Unilever-deodorant Brut Actif Blue uitvoeren. Het bedrijf is sponsor van het project. Volgens een Unilever-woordvoerder had Unilever Singapore zich vooraf niet gerealiseerd dat de zaak zo gevoelig zou liggen in Nederland. “De merknaam wordt nu van de kleding van de duikers verwijderd.” De marine weigerde toestemming te geven voor de duikersexpeditie. “Maar we konden die niet verbieden, omdat de onderzeeboten in internationale wateren liggen”, aldus kapitein-luitenant ter zee S. Benistant, hoofd marinevoorlichting. “We zijn met Unilever overeengekomen dat de filmopnamen alleen nog worden gebruikt als historisch materiaal.” De onderzeeboten vergingen in 1941 toen ze op een zeemijn liepen in de oorlog tegen Japan. Circa zeventig bemanningsleden kwamen om. (ANP)