Boskalis floreert nog maar gevaren liggen op de loer

Baggerconcern Boskalis Westminster plukt de vruchten van twee grote sleephopperzuigers die het afgelopen jaar in de vaart zijn gegaan. Maar de concurrentie ligt op de loer en de marges worden kleiner. “We moeten met ze op de mat.”

AMSTERDAM, 22 AUG. Bestuursvoorzitter R. van Gelder van Boskalis Westminster ging gisteren tijdens de toelichting van de halfjaarcijfers vlot zijn lijstje af met lopende projecten. Hij wees ook naar de regio's waar belangrijke orders in het verschiet liggen. Zijn conclusie was dat het uitermate goed gaat met het concern.

De resultaten over de eerste zes maanden van het lopende boekjaar lijken op het eerste gezicht dan ook prachtig. De nettowinst steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 30 procent naar 43,5 miljoen gulden.

Toch reageerde de beurs gisteren negatief. De koers van het aandeel zakte harder dan de markt en sloot een gulden lager (3,18 procent) op 30,40 gulden.

Analist R. Verhoef van Oyens & Van Eeghen (dochter Generale Bank) wijst erop dat de omzet 20 procent steeg maar dat het bedrijfsresultaat met een stijging van 19 procent daarop achterblijft. “Dat duidt erop dat marges dunner zijn geworden terwijl de vloot toch superbezet is.”

Boskalis verwacht dat de winstgroei de komende maanden zal afvlakken. Over het totale jaar gaat de baggeraar uit een winststijging van 20 procent, 10 procentpunt minder dan het eerste halfjaar. Verhoef: “Als het echt supergoed zou gaan, zouden ze gewoon uitgaan van 30 procent.”

Het bedrijf heeft naar eigen zeggen weinig last gehad van de crisis in Azië. Toen de malaise daar losbarstte, pakte Boskalis onmiddellijk zijn biezen. Een project in Indonesië werd direct afgebroken toen de opdrachtgever geen betalingsgarantie meer kon afgeven. “Wij hebben ons daar gedemobiliseerd en komen er voorlopig ook niet meer terug”, zei Van Gelder. Boskalis kon niets anders doen dan de operatie afbreken omdat de dure vaartuigen waarmee het bedrijf baggert en land opspuit maximaal moeten worden gebruikt om geen desinvesteringen te worden.

Analist Verhoef zet zijn vraagtekens bij de ongevoeligheid voor de Azië-crisis. “Boskalis heeft twee gigantische, dure sleephopperzuigers laten bouwen met de veronderstelling dat er veel opdrachten zouden komen uit Azië. Die blijven nu uit en dat gaan ze voelen.”

Het concern heeft de omzet in het Midden-Oosten opgevoerd tot 15 à 20 procent van het totaal. De baggeraar werkt aan grote projecten in Oman, Bahrein en in de Kaspische Zee bij Kazachstan. Van Gelder zei gisteren dat dit de teruggang in Azië compenseert en dat zijn concern “met de panelen van het wereldtoneel meeschuift.” Maar ook over het beoogde succes van de vlucht vanuit Azië naar het Midden-Oosten is de effectenanalist sceptisch. “Die lage olieprijs van het moment zal de landen en de bedrijven in die regio zuiniger maken. Dure infrastructurele opdrachten worden als eersten ingetrokken.”

Daar komt bij dat Boskalis nu wel pronkt met zijn twee reusachtige sleephopperzuigers, maar dat andere aanbieders op de loer liggen. Want elders in de wereld wordt druk gewerkt aan vergelijkbare vaartuigen. Maar topman Van Gelder van Boskalis Westminster lijkt zich hierover geen zorgen te maken. “Om grote projecten aan te trekken zullen we straks misschien vaker met de concurrent op de mat moeten. Maar het is onze marktpolitiek om scherp op de prijzen te blijven.” Zijn rechterhand L. Vellekoop vult hem optimitisch aan. “En als wij al een grote opdracht mislopen moeten de concurrenten elders orders laten liggen die wij weer kunnen oppakken.” Van Gelder hoopt in ieder geval een hele grote order, heel dicht bij huis te krijgen. Over zijn plan om voor de Noordzeekust een schiereiland op de spuiten ten behoeve van een nieuw Schiphol zei hij: “Ach, het is vakantie geweest en er zit een nieuw kabinet. Maar Den Haag is nog steeds aan zet.”