Boekhandel wil minder promotiemateriaal

BILTHOVEN, 22 AUG. Boekwinkels hebben genoeg van de grote stroom promotiemateriaal die zij van uitgevers krijgen. Een groot deel van de raambiljetten en displays verdwijnt in de prullenbak. De Nederlandse Boekverkopersbond (NBB) is van plan deze papierverspilling te stoppen door invoering van een milieugedragscode.

Volgens NBB-voorzitter W. Karssen krijgt de boekhandelaar in bepaalde perioden van het jaar, zoals de Boekenweek en Sinterklaas- enKerstperiode, te maken met een grote stroom van papier en karton. “Er komt te veel tegelijk. Elke uitgever wil zich nu eenmaal graag manifesteren. Maar een groot deel verdwijnt in de prullenbak en dat is zonde van het geld en het papier. Daarom willen wij de verspreiding in goede banen leiden”, licht hij toe.

De belangenorganisatie is kort geleden gestart met een werkgroep van vertegenwoordigers uit de uitgeverij en de boekhandel. Inmiddels is er een aantal gesprekken geweest. Karssen hoopt dat er eind 1998 een concept-gedragscode komt.

A.W. Bruna Uitgevers, een uitgeverij die levert aan 1500 boekwinkels, zit niet te springen om een milieugedragscode. Directeur C. de Graaf zegt dat zijn bedrijf al jaren bezig is met besparing op promotiemateriaal. “Ik voel me niet aangesproken. Wij maken al promotie op maat en ik laat me niet dwingen om bepaalde dingen niet te doen”, aldus de uitgever. (ANP)