VRAAGBAAK

De Stichting Gans is een soort 'denktank' van MKB'ers met een eigen adviesbureautje. Op een brainstormsessie van Gans-leden werd een vernuftige combinatie van dienstverlening aan collega-MKB'ers en marketing voor de eigen toko bedacht: 'Europlus', een vraagbaak op Internet waar ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf een persoonlijk antwoord krijgen op hun vragen over de euro.

“Onderaan het antwoord op de vraag staat de naam van het adviesbureau dat het gegeven heeft”, zegt een van de initiatiefnemers van Europlus. “Voor dat adviesbureau is dat een effectief pr-middel, dat veel beter werkt dan bijvoorbeeld een algemene mailing.” Hoezo dan? “De MKB'er die een vraag heeft gesteld, krijgt een op maat gesneden antwoord van een adviseur die gespecialiseerd is in zijn branche. Zo, die heeft veel verstand van mijn branche, denkt zo'n MKB'er dan. Wat wij natuurlijk hopen, is dat als hij in de toekomst nog eens ergens anders advies voor nodig heeft, hij zich dan onze adviseur herinnert.”

En werkt dat? “Dat weten we nog niet, daarvoor loopt het project nog te kort.” Europlus is nu een paar maanden operationeel en een handvol MKB'ers heeft inmiddels een vraag gesteld. Alle antwoorden verschijnen, gerangschikt op onderwerp, op de website van Europlus (www.europlus.nl), zodat anderen ze ook kunnen bekijken. “Op die manier willen we geleidelijk een uitgebreide euro-databank opbouwen.”

Wie een vraag stelt, moet zijn e-mail adres achterlaten en krijgt binnen drie werkdagen bericht terug. Vragenstellers krijgen niet het antwoord op hun vraag teruggestuurd, maar het Internetadres waarop dat te vinden is. “Zo bevorderen we het verkeer op onze website.” En wie eenmaal op de Europlus-site beland is, zo luidt de redenering, gaat vanzelf ook antwoorden op andere vragen bekijken en wellicht ook de informatie over de verschillende deelnemende adviesbureaus.

Die werken overigens allemaal belangeloos aan het project mee. “In ruil voor de publiciteit op onze website geven ze gratis adviezen.” Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om aan de hand van de e-mail adressen van de vragenstellers een databank aan te leggen van MKB'ers, om hen vervolgens te bestoken met ongevraagde reclame, zo verzekert Europlus. “U zal nimmer ongevraagde e-mail van ons ontvangen”, staat te lezen op de website, en “de gegevens zullen niet aan derden worden verstrekt.” Europlus gebruikt de gegevens wel voor statistische doeleinden en eigen marketingactiviteiten.

De vragen die op dit moment op de site beantwoord worden, lopen uiteen van 'Zijn de kosten van de invoering van de euro aftrekbaar' tot 'Mijn bedrijf importeert kaas uit Zwitserland en mijn leverancier wil dollars in plaats van euro's ontvangen. Wat nu?' De makers van de website hebben één vraag zelf bedacht: 'Kunnen we nog terug?' Het antwoord luidt: 'NEE!'

De initiatiefnemers van Europlus komen overigens beslagen ten ijs. Ze hebben al ervaring met het opzetten van een vergelijkbare Internetvraagbaak, over huisdieren. “Op onze 'diereninfo' website staan 2.500 vragen en antwoorden over huisdieren. Dierenartsen geven gratis advies, bijvoorbeeld wat je moet doen als je kat naast zijn bak plast.”