Spot

Bill Clinton, in eigen land mikpunt van kritiek en spot, is elders in de wereld geliefd als hoofdrolspeler in reclamefilmpjes. Vrij schieten op de Russische president, Nederlandse ministers of Clinton, het is reclamemakers om het even als er maar producten mee worden verkocht. De kans is klein dat het slachtoffer reageert - als je zijn foto niet gebruikt.

Ahold-dochter Gall & Gall fabriceerde met de computer een foto van Jeltsin op het Rode Plein in Moskou, met vier plastic tassen vol flessen wodka. Het leidde tot een veroordeling door de Reclame Code Commissie.

ABN Amro-dochter Amstel Lease knipte en plakte premier Kok en enkele ministers in polonaise achter elkaar. Kok kondigde een kort geding aan, maar nam genoegen met beloofde beterschap en een gulden boete.

Bill Clinton heeft er zelf om gevraagd, en hij werd bediend. Dinsdag in De Telegraaf. Op een vrijwel lege achterpagina staat een klein zinnetje. Mr. President, next time ... Onderop wordt duidelijk dat Clinton voortaan beter Lotus Keukenpapier bij zich kan hebben als hij stagiaires begeleidt. Een tv-spotje van Unilever voor een Israelisch wasmiddel was in Nederland alleen bij Nova te zien. Twee mannen zoeken in het huis van Monica Lewinsky naar een jurk met vlek. Ze gebruiken het wasmiddel en rapporteren: witter dan wit. Antwoord: “Maar de jurk was blauw.”

    • Remmelt Otten