Zeescheepvaart drukt Nedlloyd diep in rode cijfers

ROTTERDAM, 20 AUG. De verliezen bij transport- en scheepvaartconcern Nedlloyd blijven oplopen. In het tweede kwartaal van dit jaar leed het concern een verlies uit gewone bedrijfsuitoefening van 4 miljoen gulden tegen een winst van 14 miljoen in dezelfde periode van 1997. Voor het eerste halfjaar komt het verlies uit gewone bedrijfsvoering daardoor uit op 34 miljoen. In de eerste helft van 1997 was dat 31 miljoen.

Dat Nedlloyd in de eerste zes maanden van 1997 nog een nettowinst van 12 miljoen behaalde kwam door een boekwinst van 45 miljoen. Bij uitzondering voerde Nedlloyd dit jaar geen bijzondere baten op. Daardoor heeft het concern in de eerste zes maanden van dit jaar een nettoverlies geleden van 34 miljoen gulden op een omzet van 1,755 miljard gulden.

In een toelichting op de cijfers schrijft het bedrijf de oplopende verliezen volledig toe aan de desastreuze ontwikkelingen in de zeescheepvaart bij P&O Nedlloyd. De Nederlands-Engelse joint-venture behaalt meer dan vijftig procent van zijn omzet uit de vaart Europa-Verre Oosten.

De crisis in Azië heeft P&O Nedlloyd echter diep in de rode cijfers gedrukt. Ten opzichte van het tweede kwartaal in 1997 daalde de opbrengst per TEU (standaardmaat voor 20-voetcontainers) met bijna 8 procent. P&O Nedlloyd vervoerde het tweede kwartaal 629.200 TEU's (tweede kwartaal vorig jaar: 590.000 TEU's). Over de eerste zes maanden van dit jaar is Nedlloyds aandeel in het resultaat van P&O Nedlloyd opgelopen naar 34 miljoen gulden negatief ten opzichte van de 15 miljoen verlies in dezelfde periode vorig jaar.

De verliezen in de zeescheepvaart deden de positieve ontwikkelingen van het concern volkomen teniet bij de divisie Europees transport en distributie, de tweede kernactiviteit van Nedlloyd. Het bedrijfsresultaat in deze sector liep de eerste zes maanden op tot 34 miljoen gulden, een verbetering van 10 miljoen gulden ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar. Vooral de verbeterde resultaten bij Van Gend & Loos en Nedlloyd Districenters droegen hier aan bij.

Nedlloyd spreekt de verwachting uit dat het resultaat bij de Europese landactiviteiten in het tweede halfjaar verder zal verbeteren. Voor P&O Nedlloyd is het bedrijf minder optimistisch. Aangezien de crisis in Azië niet goed valt in te schatten voor Nedlloyd ziet het bedrijf af van een concrete prognose voor de rest van dit jaar.

Bij de vanuit Londen geleide containerrederij P&O Nedlloyd tracht men de problemen zoveel mogelijk te bezweren met rigoureuze kostenbesparingen. Maar zolang de tarieven in het containervervoer niet omhoog gaan is dit dweilen met de kraan open voor de rederij. Engelands vice-premier John Prescott toonde zich afgelopen week verbolgen op P&O dat 330 Engelse matrozen op de vloot wil vervangen door goedkopere buitenlandse gezellen uit de Filippijnen. Nedlloyd vaart al met goedkopere Indonesische gezellen.

Aan de Nederlandse kant kwam P&O Nedlloyd negatief in het nieuws omdat zeevarenden hebben gedreigd met acties als de containerrederij niet instemt met een nieuw CAO-voorstel. Groot struikelblok is de gratificatieregeling die de directie uit de CAO wil halen. Overeenstemming is er al wel over de loonsverhoging voor de ongeveer 550 zeelieden. Dit jaar krijgen zij er 3 procent bij, volgend jaar 3,5 procent.