Vrees voor dorpsrel om mongoloïde scholier

Ouders hebben acht kinderen van een school in Neede gehaald omdat een mongoloïde leerling te veel aandacht zou opeisen.

NEEDE, 20 AUG. De wethoudersstoel blijft waarschijnlijk leeg vandaag, zegt de secretaresse op het gemeentehuis van Neede in de Achterhoek. Onderwijswethouder Herbert Wensink heeft andere zaken aan het hoofd. Ongewild is hij onderwerp geworden van een schoolrel, die uitgroeit tot een dorpsschandaal als hij niet oppast. Ouders hebben acht kinderen van de katholieke Ariënsschool gehaald uit onvrede met de extra aandacht die zijn mongoloïde dochter, Marieke Wensink, in hun ogen van het lerarenkorps opeist.

De wethouder zit thuis en weigert, net als alle andere betrokken ouders, commentaar. Hij en zijn vrouw zitten bijzonder met de kwestie in hun maag. In de eerste plaats maken ze zich zorgen over het welzijn van Marieke die de basisschool al vier jaar met veel plezier bezoekt. En in de tweede plaats om de schijn van partijdigheid die de school aankleeft. Zijn vrouw Annet is moeder èn leerkracht op de Ariënsschool. En Wensink zelf is vader èn onderwijswethouder. Het katholieke schoolbestuur is voor geld voor onder andere het schoolgebouw op de wethouder aangewezen.

Uniek is het misbaar van de ouders van Mariekes klasgenoten niet, al zijn daarover bij de Onderwijsinspectie nooit daadwerkelijk klachten binnen gekomen. De Groningse orthopedagoge Annette Scheepstra, die in juni promoveerde op het proefschift 'Leerlingen met Downs syndoom in de basisschool', kent “zeker één geval” van een basisschool die een mongoloïde leerling van school stuurde omdat ouders van klasgenoten er problemen mee hadden. Daarbij benadrukt ze dat het gaat om zeer gemotiveerde scholen die een gehandicapt kind opnemen. “Als scholen zulke kinderen volgend schooljaar moeilijker kunnen weigeren, kan dat vaker voorkomen.” De Tweede Kamer staat op het punt de wet op dit punt aan te scherpen.

Een op de vier kinderen met het Downs syndroom bezoekt tegenwoordig de basisschool in plaats van de speciale school, van de vierjarigen bijna de helft. De betrokken scholen krijgen van het ministerie van Onderwijs extra geld om de gehandicapte kinderen te begeleiden. De ouders kiezen ervoor omdat hun kinderen zo meer contacten met buurtgenootjes kunnen opdoen. Daarnaast hopen ze dat hun kinderen op een basisschool meer leren, omdat mongooltjes nu eenmaal veel opsteken van voorbeeldgedrag.

En Marieke, hoe moet het met haar verder? De Onderwijsinspectie heeft, zegt een woordvoerder, samen met de school een lesplan opgesteld en “houdt de zaak in de gaten”. De schooldirecteur heeft er alle vertrouwen in: “Ze is geen eenling, en ze maakt prima vorderingen.” Zolang dat het geval is, kan Marieke blijven zitten waar ze zit, zegt hij, in groep 4 van de gewone basisschool.