Kleine auto's

Wie de Smart met een Ford Ka of andere miniatuur-vierzitter vergelijkt (NRC Handelsblad, 8 augustus), heeft niet begrepen dat het hier om een heel andere categorie auto gaat. In een Ford Ka wil ik niet graag honderd kilometer rijden, omdat niet alleen de auto klein is, maar de stoelen en de leefruimte zijn ook volgens het pantograaf-principe geminiaturiseerd. Het onderliggende idee blijkt te zijn dat in kleine auto's ook kleine stoelen horen, alsof de mensen die erin rijden niet dezelfden zijn.

De Smart is nu juist een auto die door beperking op twee zitplaatsen aan de inzittenden hetzelfde comfort biedt als bijvoorbeeld een Mercedes-middenklasser en auto's zijn gemiddeld toch maar met 1,2 personen bezet. Goed comfort is nu niet meer aan de grotere auto voorbehouden. Een manager die alleen zichzelf en een attaché-case hoeft te vervoeren hoeft dus geen grotere auto te hebben om comfortabel te rijden. Hij kan de grote auto voor zijn vrouw thuis laten, die kinderen en boodschappen moet vervoeren.

De Smart is zeker een auto voor gezinnen die al een andere auto hebben, maar zeker geen concurrentie voor Ford Ka en consorten.