Flevoland wil varen op hoofdstad

AMSTERDAM, 19 AUG. De provincie Flevoland heeft een subsidieaanvraag van 19 miljoen gulden klaarliggen voor een bootverbinding tussen Amsterdam, Lelystad en Almere. Met deze nieuwe openbaar-vervoerverbinding wil de provincie een oplossing zoeken voor de files op de weg en de volle treinen op dit traject.

Een catamaran zou al vanaf volgend voorjaar tussen Amsterdam en Almere kunnen varen.

Het plan voor een bootverbinding tussen Almere en Amsterdam Centrum bestond al langer, maar een haalbaarheidsonderzoek vorig jaar maakte duidelijk dat de bootverbinding niet rendabel zou zijn omdat de Oranjesluizen in het IJ een belangrijk obstakel vormen. Daardoor zijn de passagiers niet verzekerd van een vaste reistijd. Dit probleem is nu omzeild door te kiezen voor de Piet Heintunnel in Zeeburg als aanleglocatie. Bij de Piet Heintunnel staan dan bussen klaar om de passagiers verder te vervoeren.

Voor de aanleg in Almere wordt gedacht aan een locatie in de buurt van Almere-Buiten. De totale exploitatie wordt geschat op 39 miljoen gulden over drie jaar.

De provincie Flevoland heeft haar subsidieaanvraag gebaseerd op een businessplan van de particuliere onderneming Flevo Ferries, dat is opgesteld door het adviesbureau Arends & Smalhoud. De provincie heeft op voorhand de concessie voor de verbinding aan Flevo Ferries toegezegd. Inclusief voor- en natransport is de reistijd van het centrum van Amsterdam naar het centrum van Almere vergelijkbaar met een treinreis. In de spits zal er elk half uur een boot varen tussen Amsterdam en Almere en Amsterdam en Lelystad.

Buiten de spits vaart de ferry ieder uur vanaf Lelystad via Almere naar Amsterdam.

Mocht Verkeer en Waterstaat geen subsidie toekennen, dan denkt het adviesbureau particuliere geldschieters te kunnen vinden. Het ministerie wil nog niet reageren voordat het de subsidieaanvraag heeft gezien.