Mercedes en Shell in schone auto

ROTTERDAM, 17 AUG. Dochtermaatschappij DBB Fuel Cell Engines van Daimler-Benz heeft samen met twee 'strategische partners', Ballard Power Systems in Canada en autofabrikant Ford, een elektrische automotor met brandstofcel ontwikkeld die nu wordt aangepast voor de kleinste Mercedes: de A-klasse.

De overeenkomst tussen Shell en Daimler die vanochtend werd bekendgemaakt om de technologie voor omzetting van brandstoffen te leveren, versnelt de introductie van deze auto's, die in 2004 op de markt kunnen komen.

“We zijn verheugd dat Shell met ons meedoet. Samen onderzoeken we nu nieuwe methoden om het waterstofgas te leveren”, aldus dr. Ferdinand Panik, hoofd van Daimlers projectgroep brandstofcellen.

Mercedes heeft al verscheidene autobussen met brandstofcellen en elektromotoren geleverd. Het probleem daarbij is tot nu toe dat waterstof in grote tanks in de auto moet worden meegevoerd. Dat kost veel energie en levert veiligheidsproblemen op omdat de waterstof onder hoge druk staat. Bovendien is de actieradius van dit soort auto's beperkt. Met de nieuwe CPO-technologie van Shell vervalt de waterstoftank en wordt 'aan boord' constant benzine, diesel of LPG omgezet in waterstof waarmee de brandstofcel wordt gevoed. Die maakt op haar beurt weer stroom voor de elektromotor.

De CPO-technologie neemt weinig ruimte onder de motorkap in en is daardoor geschikt voor gebruik in personenauto's.