Liberman doet het goed bij Noord Nederlands Orkest

Concert: Noord Nederlands Orkest o.l.v. Viktor Liberman m.m.v. John Lill, piano. Programma: Rachmaninov: Derde pianoconcert; Tsjaikovski: Zesde symfonie. Gehoord: 15/8 Concertgebouw Amsterdam.

Voor Viktor Liberman vormt de artiesteningang de enige echte entree tot het Concertgebouworkest. Twee seizoenen geleden ging hij met pensioen als concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest, maar sinds die tijd heeft de van origine Russische violist zich toegelegd op het dirigeren en nog een beetje op het doceren. In ons land leidde hij onder meer het Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest, waarvan hij in het verleden eveneens concertmeester was. Buiten de landsgrenzen dirigeerde hij de Oslo Philharmonic en het English Chamber Orchestra.

Sinds een jaar is Liberman bovendien chefdirigent van het Noord Nederlands Orkest, het in Groningen gevestigde gezelschap dat in 1989 ontstond uit een fusie tussen de symfonieorkesten uit de twee noordelijke provincies. Zijn komst heeft het gezelschap een kwalitatieve impuls gegeven. Libermans repertoire mag dan niet al te groot zijn en zijn repertoirekeuze weinig progressief - geef hem echter Russische klassiekers te dirigeren, en hij maakt er steevast iets bijzonders van. Het Noord Nederlands Orkest weet hij daarmee tot uitgesproken geïnspireerd musiceren te bewegen, zo bleek dit weekeinde in het voor Liberman zo vertrouwde Concertgebouw.

In Tsjaikovski's Zesde symfonie speelde het orkest op het scherp van de snede. Rommelde het daardoor aanvankelijk nog wat bij de altviolen en waren de soli van de houtblazers onevenredig luid, gaandeweg wist Liberman ook deze oneffenheden glad te strijken en presenteerde hij een homogeen gezelschap dat met name in de climactische uitbarstingen met verve van zich liet horen. Het koper speelde vol overgave en precies; met de strijkers heeft Liberman een breed klankbeeld ontwikkeld dat hij goed weet te controleren.

Als begeleidingsapparaat kan Liberman met het Noord Nederland Orkest intussen lezen en schrijven. Met de Engelse pianist John Lill als solist werd een oorspronkelijke interpretatie geven van Rachmaninovs Derde pianoconcert. Lill, evenals Liberman ooit prijswinnaar van het prestigieuze Tsjaikovski-concours in Moskou, realiseerde fraaie contrasten tussen de meer poëtische passages in het concert en de uitgesproken bombastische wendingen.

Het mijmerende eerste thema werd uitgesproken traag genomen, waarna de aansluitende virtuoze uitbarstingen nog imposanter overkwamen dan doorgaans al het geval is. Toch verkoos Lill niet zozeer de virtuositeit, alswel de ritmische variëteit onderwerp van het concert te laten zijn. De Groningers leverden hierbij, scherp en helder musicerend, boeiend tegenspel. Als Liberman dit niveau weet vast te houden, gaat het Noord Nederlands Orkest een glansrijk seizoen tegemoet.