Oud-Fokkermannen weer slachtoffer reorganisatie

Stukje bij beetje maakt vliegtuigmaker Boeing meer bekend over stroomlijning van de produktie en het banenverlies. Voor de ex-Fokkerwerknemers in Seattle is de toekomst onzeker.

NEW YORK, 15 AUG. Boeing heeft een reorganisatie aangekondigd om de produktie van verkeersvliegtuigen te stroomlijnen en de kosten verder terug te brengen. Het bedrijf, gevestigd in Seattle (Washington), maakte bekend dat de produktie van Next-Generation 737 wordt uitgebreid naar Long Beach (California). Ook andere toestellen zullen tezijnertijd in Long Beach worden gemaakt. Daar bevinden zich de fabrieken van McDonnell Douglas, dat vorig jaar door Boeing is overgenomen.

Over het schrappen van banen maakte Boeing nog niet veel meer bijzonderheden bekend. Vaststaat dat in de omgeving van Seattle in totaal 12.000 mensen verdwijnen, onderdeel van een plan dat in totaal 18.000 tot 28.000 banen kost. Daarbovenop komen ontslagen voor nog eens 12.000 man in het jaar 2000 na de integratie van McDonnell-Douglas. Boeing heeft 238.000 man in dienst.

Boeing zou ook het aantal contractanten scherp willen reduceren. Hieronder bevinden zich enkele tientallen ex-werknemers van Fokker, van wie de meesten in juli 1996 met hun gezinnen naar de staat Washington zijn verhuisd. “We hebben gehoord dat alle contractanten eruitvliegen”, zegt Gerda van Son, vrouw van een van de ex-Fokkerianen. “Eerst waren er alleen wat geruchten maar de laatste paar dagen komt er opeens van alles naar buiten.” Volgens Ineke van Doorn, de echtgenote Henry van Doorn, een andere contractant, heeft Boeing inmiddels gezegd dat niet alle contractanten hoeven te vertrekken. “Ze zouden vrijdag iets bekendmaken”, zegt ze, “maar nu blijkt dat pas weer woensdag te zijn.”

Een Boeing-woordvoerder bevestigt dat vooral bij de afdeling verkeersvliegtuigen contracten zullen worden beeindigd. In totaal gaat het om een groep van vijfduizend contractanten, waarbij nog onduidelijk is hoeveel er uiteindelijk zullen moeten verdwijnen.

De ongeveer veertig voormalige Fokkerwerknemers kwamen ruim twee jaar geleden naar Boeing. De meesten hadden contractwerk bij Boeing gekregen via Randstad Polytechnic of CTS. Omdat ze als contractanten goed konden verdienen en Boeing omkwam in de orders, leek het erop dat ze in elk geval verzekerd waren van jaren werk. Nu de contracten worden opgezegd kunnen de mannen bijna allemaal alleen via de uitzendbureaus aan een andere baan in de VS komen. Ze hebben door hun verblijf in de VS geen permanente verblijfsvergunning (green card) gekregen. Een paar Nederlandse werknemers zijn al weg bij Boeing. Een ervan is inmiddels terechtgekomen bij de kleine Amerikaanse vliegtuigmaker Gulfstream.

“We hebben er altijd wel rekening mee gehouden dat het contract kan worden beeindigd maar dit komt heel onverwacht”, aldus Gerda van Son. “Ze zeggen dat sommige mensen per 1 september op straat komen te staan. Dat is wel heel snel. We hebben hier een huis gekocht en na ongeveer twee jaar zijn we net lekker gesetteld.”

De situatie is voor de contractanten nu heel ondoorzichtig. Volgens Randstad en CTS is er in principe wel genoeg werk in de internationale vliegtuigbouw. Als mensen weg moeten, helpt Boeing zelf ook bij het vinden van werk elders. Maar dat is een enorme overgang. De familie Van Son, die tot Fokker failliet ging in Beverwijk woonde, heeft twee schoolgaande kinderen, die graag willen blijven. De Van Doorns hebben hun dochter over laten komen die nu in Seattle studeert dus ze zouden graag in de buurt blijven. “Ik ben helemaal niet pessimistisch”, aldus Van Doorn. “Het is geen uitslaande brand. We hebben goed verdiend, we hebben wat spaarcentjes dus we redden het wel.”