Meelifters

Wat de gloednieuwe zendgemachtigde BNN vanaf zondag 6 september niet te bieden heeft, begint al behoorlijk duidelijk te worden. De reclamecampagne trekt de aandacht met bekende gezichten van de commerciële omroepen (Viola Holt, Hans van der Togt, Hans van Willigenburg, René Mioch, Emile Ratelband) van wie de ogen onzichtbaar zijn gemaakt door een zwart balkje met de tekst: “Oh nee!” BNN is een brutaaltje, is blijkbaar de onderliggende boodschap, en gaat het onder leiding van Bart de Graaff allemaal heel anders doen.

Wat de aspirant-omroep straks wel te bieden heeft, is nog aanzienlijk vager. Hooguit valt een voortzetting te voorspellen van de puberpret die De Graaff al in zijn Veronica-programma's vertoonde. In een nog ongepubliceerd persbericht over de eerste uitzendavond, De zondagavond van BNN, is sprake van een hoogwerker die overal naar binnen kan kijken, een rubriek voor persiflages en verder 'heel veel mediaroddels'. Onverwacht is alleen een 'educatief dierenprogramma', te presenteren door de acteur Peer Mascini, die op kosten van de Melkunie al aardig gewend is geraakt aan koeien.

Dat de reclamecampagne alleen vertelt wat BNN níet gaat doen, mag opmerkelijk heten. Wie kijkers wil trekken, zal immers eerder geneigd zijn te tamboereren op de programma's. “Dat zou inderdaad veel meer voor de hand liggen”, beaamt een BNN-woordvoerder. “Maar wij hebben straks maar 55 minuten per week, en dan is het toch iets makkelijker om aan te kondigen wat voor soort programma's wij niet gaan maken. Bovendien moet deze aanpak nieuwsgierigheid opwekken.”

De omdraaiing wordt verder verklaard door Marcel van Galen, creatief directeur van het kleine reclamebureau Martsell in Boxtel, dat de 'Oh nee!'-campagne heeft bedacht. “Het idee is geboren vanuit de vraag hoe je met een minimaal budget een zo groot mogelijke groep Nederlanders kunt bereiken”, zegt hij. “Wat we wilden bereiken, is dat er niet al van tevoren een schifting ontstaat door mensen die op basis van vooroordelen besluiten om niet te gaan kijken. Meeliftend op de imago's van deze bekende Nederlanders willen we zo veel mogelijk mensen prikkelen om wèl te kijken.” En daarbij is ook gespeculeerd op de free publicity die zo'n rellerige aanpak zou kunnen opleveren?“Oh ja, absoluut.”

In elk geval is dat laatste al behoorlijk gelukt, want de campagne levert BNN heel wat journalistieke aandacht op. Al was het maar omdat onmiddellijk de vraag rijst of die bekende Nederlanders zich hebben neergelegd bij hun aanwezigheid in de BNN-campagne. Bij navraag blijkt dat de afgebeelde vedetten toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun foto's op de affiches en in de advertenties die binnenkort zullen verschijnen. “Zulk materiaal kan nog maandenlang in de roulatie blijven”, aldus de woordvoerder, “en daarom vonden wij het correct om ons te verzekeren van hun toestemming.” Dat andere coryfeeën in hetzelfde genre (als Henny Huisman en Ron Brandsteder) ontbreken, is dan ook makkelijk te verklaren: zij gaven géén toestemming.

Voor de reclamespotjes, die sinds een week in STER-tijd op Nederland 2 te zien zijn, is echter geen toestemming gevraagd. Daarin krijgen zij - buiten beeld - beledigende teksten naar het hoofd geslingerd. “Dat is iets anders”, vindt BNN, “dat duurt maar twintig seconden en dat is satire.” Bovendien blijven in die spotjes ook de medewerkers van publieke omroepen - zoals Ralph Inbar, Paul Witteman en Marcel van Dam - niet buiten schot.

Het wachten is nu op een reactie van Nederland 1 of 3: een foto van Bart de Graaff met de tekst “Oh nee!”