Een natte rug in een klamme autostoel

De verkoop van airconditioningsystemen groeit in Nederland gestaag. Steeds meer kantoor- en autoraampjes blijven gesloten. In een nieuwe auto is airco vaak standaard. In woonhuizen nog lang niet.

AMSTERDAM, 15 AUG. Een natte rug in een klamme autostoel. Zweetdruppels die op het toetsenbord belanden. Met vochtig overhemd, en dus niet representatief, bij klanten aankomen. Een bril die de neus afglijdt. Een slaapkamer als een broeikas. Het zijn zware dagen in Nederland. Is het een keer mooi weer, is er toch weer iets mis. En tot overmaat van ramp wordt het alleen maar erger met die dunner wordende ozonlaag.

Wat in Japan en de Verenigde Staten al de gewoonste zaak van de wereld is, moet in Europa nog tot velen doordringen: airconditioning. 71 procent van de Amerikanen heeft airco thuis, 90 procent van de Japanners. In Italië is dit zeven procent en in Nederland rond de één procent.

Volgens Carrier, de grootste producent ter wereld, is in Nederland al jaren de opgaande lijn in de verkoop goed zichtbaar. Marketingmanager H. de Zoete: “Mensen kopen niet alleen maar als het mooi weer is. Bij nieuwbouw of een verbouwing wordt de airco steeds vaker ingebouwd.” Toch is de airco nog lang geen standaard in woonhuizen. “We bouwen in Nederland ongeveer 10.000 systemen per jaar.”

Zowel De Zoete als marketingmanager E. Vermeulen van de Nederlandse Vereniging voor Koudetechniek en luchtbehandeling zegt dat voor aankoop van direct bruikbare portable airco's mooi weer erg belangrijk is. “In mei bijvoorbeeld was het erg warm. Vroeg in het seizoen wordt de beslissing voor de aanschaf van een airco snel genomen. Het is een impulsaankoop. Deze week zijn we al over de top heen maar gaat het ook hard.”

Volgens P. Uges, hoofd van het bureau van de Nederlandse Vereniging voor Koude (NVvK), groeit de belangstelling voor airconditioning thuis nu het koelsysteem in de auto gemeengoed in geworden. Vijf jaar geleden was vrijwel geen Europese auto voorzien van airconditioning, op dit moment bouwt Nissan in vrijwel alle 23.000 auto's die zij jaarlijks in Nederland verkoopt, airconditioning in. Audi doet dat bij 31 procent van haar goedkopere modellen maar bij een meerderheid van de iets duurdere Audi's is de airco standaard. Ford bouwt bij meer dan de helft airco in. Volkswagen doet dat bij één op de drie. Daarbij kan de klant kiezen uit een mechanische en een volautomatische airco.

Na de auto zijn nu huizen aan de beurt voor verkoeling. In kantoren is de airco al tientallen jaren gangbaar, in de detaihandel is het iets van de laatste tien jaar en in privéhuishoudens is airco in opkomst.

De Zoete denkt dat de markt voor verkoeling groeit wegens onder meer het grote glasoppervlak dat moderne huizen hebben. “Mensen zijn op zoek naar comfort en in de gebouwen met veel glas is airco belangrijk.” De Zoete prijst zich gelukkig dat het besef er is dat door goed te bouwen een klein aircosysteem al heel effectief kan zijn. “Er wordt in Nederland terecht bewuster omgegaan met energieverbruikende systemen als airconditioning.”

Dat de markt zal blijven groeien staat voor de marktleider goeddeels vast “Ik verwacht dat over tien jaar tien procent van de huishoudens airconditioning heeft.”

Die groei is volgens De Zoete afhankelijk van de technische ontwikkelingen en milieueisen. Nu nog toegestane koudemiddelen zijn over een paar jaar verboden. Zo is de Europese Commissie van plan het in veel koel- en airconditioning-installaties toegepaste koelmiddel R22 vanaf 2001 te verbieden. Dit verbod zou aanvankelijk pas ingaan per 2015. CFK's als koelmiddel zijn al verboden, HCFK's (zoals R22) worden dat de komende jaren. Een alternatief wordt gevormd door HFK's, die de ozonlaag niet aantasten. HFK's worden echter alleen nog gebruikt in grote installaties.

Buiten kijf staat dat de drempel om een airconditioning aan te schaffen lager is geworden. De prijs is lager en de variatie in systemen is groot. Zo biedt installateur ABO een verrijdbare unit, een wandunit, een plafondunit, een vloerunit of een cassettemodel (vierkante kast aan het plafond). Prijs: vanaf 2.500 gulden, voor een unit met rumoerige motor. “Daar slaap je niet goed mee. En de afvoer voor warme lucht omtbreekt.” Uges van de NVvK adviseert goed te letten op het koudemiddel van het aircosysteem en de erkenning van de installateur. “Laat je alsjeblieft voorlichten. Straks zit je met een apparaat dat over een paar jaar verboden is.”