Bijenkorf opent filiaal voor de volgende eeuw

De Bijenkorf opent 16 september een vestiging in Amstelveen die geheel is gebaseerd op winkelen in de volgende eeuw. Het warenhuis richt zich daarbij op klanten zonder tijd maar ook op klanten met alle tijd. Winkelen moet een speciale beleving worden.

AMSTERDAM, 15 AUG. Tijdbeparing is volgens directievoorzitter J. Berger van de Bijenkorf bij het hedendaagse winkelen veel belangrijker dan geldbesparing. “Alle producten moeten er altijd zijn. Een klant komt niet nog eens terug. De logistiek is voor ons daarom extra belangrijk. En iets mag best wat duurder zijn als het er maar à la minute is.”

Half september opent de Bijenkorf in Amstelveen haar zevende vestiging. Bijna drie miljoen bezoekers verwacht de Bijenkorf jaarlijks in dit warenhuis. De achtduizend vierkante meter verkoopruimte zijn volgens het 2000-concept 'Bijenkorf zet de toon' ingericht. Amstelveen is daarmee de eerste. Eind dit jaar volgt Utrecht.

“Om klantvriendelijk te zijn hebben wij meer nodig dan lief lachende verkoopsters,” zegt een trotse Berger. “De presentatie van de producten wordt helemaal anders.” De Bijenkorf wil naast klanten met haast ook klanten met alle tijd zien. Berger: “Een bezoek aan het warenhuis moet een belevenis zijn. Daar hoort spanning bij. We zijn tenslotte een van de grootste attracties in Nederland. De Bijenkorf Amsterdam is met negen miljoen bezoekers groter dan de Efteling of het Rijksmuseum.”

In het nieuwe concept maakt de Bijenkorf het spannend door op diverse plaatsen in de winkel theatertjes te bouwen voor productenshows. Dagelijks is hier een verrassing te zien. Nieuw is ook dat producten van een bepaald merk gezamenlijk worden aangeboden. “Eerst moest je voor de crème van Estée Lauder bij de ingang rechts en voor de lippestift van hetzelfde merk bij de ingang links zijn. Dat willen we niet meer.” Ook de kleding presenteert de Bijenkorf vaker per merk. “We onderscheiden daarbij wel het gevoel voor bepaalde kleding. Zo hebben we afdelingen voor de trendy, de casual en voor de formele man of vrouw,”aldus Berger.

In het nieuwe concept is volgens de directievoorzitter winkelen beleven geworden. “Ideeën opdoen, daar gaat het om.” Op de afdeling 'baden' is alles voor de badkamer te vinden. Ook de badhandoeken. Voor keukenhanddoeken moet u naar de afdeling 'koken'. Bij 'tafelen' is alles verkrijgbaar voor een goed gedekte tafel, inclusief de tafel zelf. “Maar je kan ook zo'n gedekte tafel bestellen precies zoals die daar staat. Alleen voor gordijnen, lampen en tapijten hebben we uit praktisch oogpunt aparte afdelingen gehouden.”

Het beleven in de Bijenkorf zal tevens zichtbaar worden op de nieuwe afdeling met de werknaam 'mannenwonen'. Berger: “Deze speciaal ingerichte woonafdeling onderscheidt zich met een strak concept, eerlijke materialen en veel bruin en roestkleuren à la Calvin Klein in New York.” Een mannenconcept is volgens woordvoerster C. de Haan een 'minimalistisch woonconcept voor mannen die wat minder van de tierelantijnen zijn'.

Het nieuwe type Bijenkorf richt zich op hoogfrequente bezoekers. In Amstelveen moeten die uit de omgeving van Amsterdam komen. “Alles van Haarlem tot Baarn maar ook uit Amsterdam Buitenveldert en Amstelveen verwachten we hier vaker dan dat ze naar het filiaal in Amsterdam centrum gaan.” Bereikbaarheid is daarbij een belangrijke factor. De parkeeruimte moet twijfelaars over de streep trekken. De mensen die eerst af en toe (laagfrequent) Bijenkorf Amsterdam bezochten hoopt het warenhuis nu tot dagelijks (hoogfrequent) in de winkel te krijgen.

Om het de 'fun- en social shoppers' zonder haast nog aantrekkelijker te maken krijgt het restaurant in het warenhuis na twintig jaar weer bediening. Berger: “Hier moet u kunnen uitblazen en niet met volle tassen langs de zelfbedieningsbalie sjouwen. Op een neonwand ziet u vervolgens of het koffie, lunch of high-tea tijd is. Ik hoop ik dat dit voor klanten een rustplaats en voor de werkende Amstelvener een ontmoetingsplaats in het centrum van de stad wordt.”