Nat gaan

Een koe die een bommetje in het zwembad maakt of rustig dobbert op een luchtbed. Een lekker glaasje Campina kan blijkbaar rare gevolgen hebben. Zeker tijdens de televisiereclame, waar lachen verplicht is. Humor, dat verkoopt.

Ook de spotjes van de verzekeraar Delta Lloyd getuigen van de nodige grappigheid. Een hond van nauwelijks drie ons die de wacht houdt bij een gelukkig verzekerde Delta Lloyd-klant (“zeker Delta Lloyd”) of een invalidenstoel in een zogeheten half-pipe, normaal het terrein voor jeugdigde skateboarders.

De reclame voor de beleggingsactiviteiten van de Amsterdamse verzekeraar begint echter een beetje pijnlijk te worden. Onder de slogan “haalt uw vermogen alles uit u of haalt u alles uit uw vermogen” komen drie bedlegerige patiënten in beeld die kennelijk in het verkeerde beleggingsfonds zijn gestapt. In tegenstelling tot de tevreden belegger die als vierde in beeld komt: aan het zwembad en duidelijk de schaapjes op het droge. Vraag voor de televisiekijker is natuurlijk: welke bank of verzekeraar doet de beleggingen voor die man. Tot nog toe is dat een groot geheim. Ohra, Postbank, Van Lanschot? Of toch het Delta Lloyd Investment Fund? Dit fonds behaalde vorige maand een ongeëvenaard negatief rendement van 1,8 procent. Over de afgelopen twaalf maanden werd een schamel rendement van 1,1 procent bereikt, terwijl bijvoorbeeld het aandelenfonds van Ohra op ruim 18 procent uitkwam. Misschien kan Delta Llyod bij een volgende zwembadscène die koe van Campina lenen.