Marco Borsato maakt triomftocht

De nieuwe cd van Marco Borsato bracht vannacht menigeen op de been. Marco kwam, zag en overwon.

DEN BOSCH/UTRECHT/AMSTERDAM, 14 AUG. Iets voor twaalven klinkt het uit enkele duizenden kelen: “Tien, negen, acht, zeven...” Presentator Erik de Zwart, tegenwoordig van Radio 538, heeft het kort daarvoor al opgemerkt: “Het lijkt wel Oud en Nieuw.” Eindelijk is het zo ver. Handen omhoog. Gejuich. Free Record Shop-directeur Hans van Breukhoven overhandigt Nederlands populairste zanger Marco Borsato het eerste exemplaar van zijn nieuwe album De Bestemming.

De publiciteitscampagne voor De Bestemming bereikte gisteravond zijn climax op het stationsplein van Den Bosch, de eerste stop tijdens een reis die de 31-jarige zanger gisteren met een speciale trein maakte om de verschijning van zijn nieuwe cd te vieren. Nooit eerder werd de promotie van een plaat van een Nederlandse artiest zo voortvarend ter hand genomen. Radio 538 doet live verslag van Borsato's treinreis. RTL4, RTL5 en Veronica zenden een estafetteprogramma van tweeëneenhalf uur uit, zodat vrijwel niemand kan ontgaan wat er aan het eind van de avond staat te gebeuren. Om middernacht zullen 350 winkels in het land opengaan om De Bestemming te verkopen. Deze actie kreeg gisteren extra publiciteit doordat het openbaar ministerie de politie opriep op te treden tegen zaken die geen vergunning hadden voor de nachtelijke verkoop.

Eerder deze week liet Borsato's platenmaatschijppij Polydor weten dat in de voorverkoop al een recordaantal van 300.000 exemplaren van de De Bestemming (drie keer platina) is verkocht.

Vanaf een goederenstation in Amsterdam vertrekt de Marco Borsato Express, twee locomotieven en vijf treinstellen, om kwart voor tien richting Den Bosch, de eerste bestemming. Aan boord bevinden zich een select groepje fans (winnaars van een prijsvraag en leden van de fanclub), VIP's en journalisten. Wie niet op de lijst van genodigden staat komt er niet in. Een cameraploeg van SBS6 wordt onverrichter zake naar huis gestuurd.

Borsato zelf “geniet als een klein kind” van alle aandacht, zo vertelt hij tijdens de reis. Maar hem moet ook iets van het hart. “Ik ben de afgelopen tijd geraakt”, zegt hij, “door berichten in de kranten waarin beweerd werd dat het allemaal een marketingtruc zou zijn.” Hij herhaalt het een paar keer: “Dit is geen hype.” Wat is het dan wel? Borsato: “De plaat is bijzonder, daarom. Een jaar lang ben ik, met hart en ziel, bezig geweest om mezelf artistiek te overtreffen.” En dat is gelukt, vindt hij. “Wat ik er goed aan vind is de brede klankkleur van deze plaat. We hebben bijvoorbeeld eens mannenkoren gebruikt in plaats van vrouwenkoren. En de violen zijn echt.”

Na het bezoek aan Den Bosch stopt de trein tegen enen op Utrecht CS, waar opnieuw een rode loper klaarligt. Een kleine duizend fans wacht hem op. “Ik sta hier vanaf elf uur”, vertelt Joyce van Gulik, 26 jaar en receptioniste. Borsato vindt ze goed om zijn muziek en om zijn teksten, “en natuurlijk omdat hij een lekker ding is.” In de trein terug naar Amsterdam CS, waar Borsato's triomftocht zal eindigen, staan medewerkers van de Free Record Shop met gsm's aan hun oor te informeren hoe de zaken lopen bij de filialen in het land. “In Amsterdam is één zaak gesloten na een boete van de politie”, weet marketingmanager Rob Hermans inmiddels. “In Tilburg dreigde de politie ook op te treden. Maar we hebben vanaf de trein de beslissing genomen het risico te nemen, en er is niks gebeurd.” Hij schat dat de 130 filialen van Free Record die geopend waren in de eerste uren ongeveer 15.000 exemplaren van de Borsato-cd hebben verkocht. “Mensen vertellen elkaar dat deze plaat nog beter is dan de vorige”, verklaart Hermans het succes van Borsato. Maar, erkent hij, de extra publiciteit van het openbaar ministerie, gisteren, is niet slecht geweest. “Ik heb vanavond iemand horen zeggen: 'Degene bij het OM die dat heeft verzonnen is de beste marketeer van Nederland.”