'Splitsing Gasunie goed voor Nederland'

ROTTERDAM, 13 AUG. De Gasunie moet worden gesplitst in een transportpoot waarin de overheid een belang behoudt en een handelsonderneming die geprivatiseerd wordt. Dat zou Nederland “concurrentievoordelen van hogere orde” opleveren zodra de Europese energiemarkt geliberaliseerd wordt.

Dat adviseert het Centrum voor schone technologie en milieubeleid de regering in een rapport dat het ministerie van Economische Zaken dinsdag heeft gepubliceerd. Het advies speelt een rol bij de opstelling van een nieuwe Gaswet waarvoor de Tweede Kamer volgend voorjaar een voorstel van minister Jorritsma krijgt.

De Gasunie en de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) spelen een dominante rol in de Nederlandse gashandel en -export. Gasunie is voor de helft eigendom van de staat, terwijl Shell en Esso elk een belang van 25 procent hebben. Deze maatschappijen zijn elk voor de helft eigenaar van de NAM. Meer concurrentie en marktwerking kan volgens het advies bereikt worden door een opsplitsing van de Gasunie. Een apart handelsbedrijf zou beter kunnen inspelen op de nieuwe eisen die een vrije energiemarkt stelt, aldus het advies, zeker als Nederland door het slinken van de nationale gasreserves zijn positie in de top-drie van gasexporterende landen verliest.

Voor deelname aan grote internationale gasprojecten heeft Gasunie nu onvoldoende financiële reserves, terwijl Shell en Esso niet zitten te wachten op Gasunie als internationale concurrent. De staat zou een belang moeten houden in het netwerkbedrijf, wegens de publieke taken en nationale belangen van de distributie, maar de gashandel is “eerder een commerciële taak die zich voor verdere privatisering leent.”