Ernstige smog in grote steden Frankrijk

ROTTERDAM, 12 AUG. Voor de vierde achtereenvolgende dag hebben grote steden in Frankrijk last van ernstige smogvorming. De hoge concentratie van ozon is het gevolg van de aanhoudend hoge temperatuur, de geringe wind en het vele autoverkeer. Automobilisten is gevraagd de snelheid te matigen. De politie bekeurt strenger en controleert auto's waarvan wordt vermoed dat ze meer vervuiling uitstoten dan is toegestaan.

In december 1996 nam het parlement een wet aan die de autostroom moet indammen als de smog toeneemt. Automobilisten mogen, afhankelijk van het nummerbord van hun auto, alleen op even of oneven dagen de weg op. Het openbaar vervoer is op die dagen gratis. Elektrische en LPG-auto's, hulpdiensten, artsen, apothekers, taxi's, voedsel- en geldtransport, krantenvervoer, journalisten en handelsreizigers zijn van de maatregel uitgesloten. Toch betekende de eerste keer dat de maatregel in Parijs in werking trad, in oktober vorig jaar, dat in Parijs naar schatting 400.000 auto's minder reden en in de voorsteden nog eens 750.000 auto's. In Rome en Athene bestaan al jaren dit soort maatregelen.

De vorige minister van Milieu, Corinne Lepage, die de wet invoerde, pleitte destijds voor het ingaan van de maatregel als het verontreinigingsniveau 2 (180-360 microgram per kubieke meter) werd overschreden. Een meerderheid in het parlement vond dat toen echter te ver gaan. Pas bij niveau 3 treedt de maatregel nu in werking. Op dit moment komt de onzon-vervuiling niet boven niveau 2 uit. Het ergst was de situatie gisteren in Bordeaux (300 microgram) en Lyon (289).

De huidige minister van Milieu, Dominique Voynet, heeft steeds gezegd dat de huidige wet een stoplap is en dat fundamentele oplossingen dringend geboden zijn. Voynet, lid van de Groenen, denkt ondermeer aan speciale vignetten voor schone auto's, zodat de vuile die daar niet over beschikken, op smogdagen aan de kant kunnen worden gezet. Over de invoering van zo'n groen vignet bestaat nog geen overeenstemming.

Ook vier Duitse deelstaten hebben gisteren beperkingen afgekondigd voor het autoverkeer. In Saarland, Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Hessen mogen alleen nog auto's rijden die zijn uitgerust met een katalysator - tenzij de auto nodig is voor het werk. Ook mensen die naar een vakantiebestemming onderweg zijn, of ervan terugkeren, zijn van de maatregel uitgesloten. De wet die het mogelijk maakt om auto's aan de kant te zetten stamt uit 1995, maar hoefde nooit eerder te worden gebruikt.