Omzet van Sara Lee/DE stijgt door hoge koffieprijs

ROTTERDAM, 11 AUG. Dankzij onder meer de hogere koffieprijzen is de omzet van Sara Lee/Douwe Egberts in het afgelopen boekjaar fors gestegen van 10,1 tot 12,5 miljard gulden. De nettowinst steeg in het boekjaar met 4 procent van 935 tot 971 miljoen gulden. Sara Lee/Douwe Egberts, dat gisteren zijn cijfers publiceerde, is de in Utrecht gevestigde dochter van het Amerikaanse Sara Lee. Dat concern behaalde afgelopen boekjaar een omzet van meer dan 40 miljard gulden.

De koffieprijs is afgelopen boekjaar (van 1 juli 1997 tot 30 juni 1998) vrijwel constant gebleven, maar was door de sterke stijging van de 'groene' koffie in de lente van 1997 vervolgens ook in de winkel gestegen van ongeveer 3 tot 4 gulden. De hogere prijzen werkten door in de omzet over dit boekjaar.

Vanochtend maakte moedermaatschappij Sara Lee bekend de koffieactiviteiten van Quaker Oats in de Verenigde Staten over te nemen. Het gaat om Continental Coffee met een omzet van 300 miljoen gulden. Er werken 280 mensen, voornamelijk bij de branderij in Houston in Texas. Het bedrijf zal worden toegevoegd aan Superior Coffee, een onderdeel van Sara Lee/DE. De overname moet volgende maand zijn afgerond.

Eerder dit jaar kocht het concern voor het eerst een koffieproducent in Latijns-Amerika, een bedrijf in Brazilië met een omzet van 170 miljoen gulden. Sara Lee/DE is de op twee na grootste koffieproducent ter wereld na het Zwitserse Nestlé en het Amerikaanse Philip Morris. Ook de hoge koers van de dollar, waarin de grondstof koffie wordt betaald, een aantal acquisities en sterke volumegroei van de belangrijkste lichaamsverzorgingsproducten (onder meer Sanex en Zwitsal) droegen bij aan de stijging van de omzet van Sara Lee/DE. Verder zijn de internationale bakkerij-activiteiten (diepvriesgebak en cakes) voor het eerst allemaal ondergebracht bij Sara Lee/DE.

Het bedrijfsresultaat steeg in het boekjaar met 11 procent tot 1,4 miljard gulden. Na sluiting van het boekjaar zijn de tabaksactiviteiten (shag en pijptabak) voor 2,25 miljard gulden verkocht aan het Britse Imperial Tabacco. Daarvan zal ongeveer 550 miljoen gulden ten goede komen aan de winst over het komende boekjaar.

Tot de acquisities behoorden onder meer het Franse Brossard en het Australische bedrijf Nutri-Metics. Brossard, een producent van bakkerij-producten met een omzet van 400 miljoen gulden in Franrkijk en Italië, werd overgenomen van het Britse GrandMet. Nutri-Metics verkoopt via direct selling, zonder tussenkomst van supermarkten, shampoo en andere toiletartikelen aan consumenten in Australië, een aantal Aziatische landen en Frankrijk en Griekenland.