Boulevard met gebroken dromen in Zandvoort

In Zandvoort won de Belg David Saelens gisteren de Marlboro Masters of Formula 3, de jaarlijkse krachtmeting tussen 's werelds beste Formule 3-coureurs. Donny Crevels en Christijan Albers beleefden er weinig lol aan.

ZANDVOORT, 10 AUG. Een bochtige boulevard van gebroken dromen. Dat was het circuit van Zandvoort het afgelopen weekeinde voor Christijan Albers en Donny Crevels, de twee Nederlandse favorieten bij de Marlboro Masters of Formula 3.

Na een discutabele tijdstraf van tien seconden tijdens de kwalificatierace op zaterdag voor het grootste autosportevenement van Nederland startte Albers gistermiddag op een kansloze plek in het achterveld. Na een aanrijding viel de coureur die meedoet in het Duitse Formule 3-kampioenschap, met een beschadigde wagen uit. Met een gehalveerde voorvleugel had het geen zin meer om de race uit te rijden. Crevels, leider in het Italiaanse Formule 3-klassement, reed op een knappe vijfde plaats en hoopte tot laat in de race op een podiumplaats. Domme pech maakte een einde aan de droom van de 24-jarige Amsterdammer: met een lege accu kon hij nog net de pits bereiken.

De 19-jarige Albers, die door kenners wordt gezien als een nieuwe Jos Verstappen, rolde zaterdagmiddag bij de kwalificatierace iets te vroeg van zijn startplek en trapte meteen op de rem. De wedstrijdleiding beoordeelde die actie als een valse start en toen de race al was begonnen, werd Albers naar de pits gehaald voor een stop-and-go-penalty van tien seconden. “Omdat ik nog remde, startte ik niet te vroeg. Ik had er zelfs nadeel van”, zei de jonge coureur uit Laren, die na een jaar Formule Ford 1600 dit seizoen bij Van Amersfoort Racing rijdt.

Albers slaagde er ondanks die tijdstraf toch in zich te plaatsen in het 32 rijders sterke deelnemersveld. Hij startte van de dertigste plek, met naast zich zijn teamgenoot Bas Leinders, de koploper in het Duitse F3-kampioenschap. Ook voor de Belg voltrok de Masters zich onder een ongunstig gesternte. Als gevolg van een aanrijding haalde hij tijdens de kwalificatierace de finish niet. Omdat hij in de training een van de snelsten was, mocht hij zondagmiddag toch aan de start verschijnen, zij het net als Albers in de achterhoede. Tijdens de race vielen beiden uit. Leinders was onfortuinlijk tijdens een inhaalpoging bij een concurrent die “de deur dichtdeed”, Albers werd tijdens zijn opmars naar de middenste regionen van het deelnemersveld fysiek gestuit.

“Er had hier vandaag gewoon een Nederlander op de tweede startrij kunnen staan”, zei een hevig teleurgestelde Albers na afloop. “Zonde van die zogenaamd valse start, zoals ik het dan maar noem. Ik weet niet of ik hier volgend jaar weer kom. Ik ben blij dat ik weer terug kan naar Duitsland. Daar voel ik me prettiger dan hier en daar zou zo'n start geen probleem zijn geweest.” Volgens Albers wordt hem de vele publiciteit rondom zijn deelname aan de Masters niet gegund en is sprake van jaloezie. “Waarom zei de wedstrijdleider anders tegen me dat-ie Jos Verstappen in 1993 ook zo had gepakt? Dit was typisch Nederlands.”

Ook van het gezicht van Crevels droop de teleurstelling af. Ook voor hem geen glorie, maar een roemloze aftocht. Vanaf zijn zevende plaats had hij een superstart en al snel lag hij in vijfde positie, als laatste in de kopgroep van vijf die van start tot finish werd aangevoerd door de Belg David Saelens. “Ik kwam steeds dichterbij en toen was de batterij leeg en ging mijn motor sputteren. Met pijn en moeite kon in de pits nog halen.”

Met het uitvallen van Crevels was het 70.000-koppige publiek van 'l'Olandese volante' beroofd. De vliegende Hollander, zoals Crevels in Italië wordt genoemd, is in het verleden vaker getroffen door een lege accu. “Maar dat was steeds tijdens een training. Dit is de eerste keer dat het in een race gebeurt.” Net als Albers was Crevels boos. Maar in tegenstelling tot zijn Nederlandse collega had hij er moeite mee om een schuldige aan te wijzen. “Voor zo'n professioneel team als het onze is dit het lulligste wat er kan gebeuren. Zoiets mag eigenlijk niet. Natuurlijk zullen die jongens er geen lege accu inzetten. Het zal allemaal wel goed gecontroleerd zijn.”

Albers kijkt uit naar zijn eerstvolgende race, komend weekeinde in Zweibrücken, bij Saarbrücken. Crevels kan pas over drie weken het gaspedaal weer intrappen, in het Italiaanse Pergusa op Sicilië. Beide coureurs willen die zonnige zondagmiddag in Zandvoort zo snel mogelijk vergeten.

Tom Coronel, de winnaar van de vorige editie van de Masters, ontbrak dit jaar. In Japan rijdt hij na twee seizoenen Formule 3 nu Formule 3000. Tussen zijn races door Coronel hij met een Honda NSX actief in het Japanse GT kampioenschap. Met zijn teamgenoot Koji Yamanishi won hij afgelopen weekeinde op het circuit van Fuji. Het was de eerste zege van Coronel sinds hij een jaar geleden in Zandvoort tot 'Master of Formula 3' werd gekroond.