Aantal KLM-reizigers naar Azië blijft groeien

De crisis in Zuidoost-Azië deert het KLM-vervoer in die richting nauwelijks. In juli lag het passagiersvervoer richting Azië/Pacific 4 procent hoger dan een jaar eerder, wat nog meer is dan de gemiddelde reizigersgroei van 1 procent bij de maatschappij. De duurdere business-class kaartjes richting Azië groeiden zelfs met 7 procent. Het vrachtverkeer bleef gelijk.

Juli vorig jaar was een van de laatste maanden voor de economische malaise in Azië. Destijds wankelde al wel de Thaise munteenheid, maar de rest van de regio stond nog overeind. Dat er ten opzichte van een jaar geleden toch meer gevlogen wordt, verbaast de KLM niet. “Er zitten daar zóveel bedrijven, dat de mensen toch wel blijven reizen”, verklaart een woordvoerder.

Ook op andere routes kopen de passagiers steeds vaker duurdere biljetten. De groei in de business class bedroeg in juli 10 procent ten opzichte van juli vorig jaar. Op de belangrijke verbinding naar Amerika ging de groei in de duurdere kaartjes gepaard met een daling in de economy class.

Doordat het passagiersvervoer slechts met 1 procent groeide en het aantal vluchten is uitgebreid, daalde de bezettingsgraad van 84 naar 81,8 procent.