Kwartaalwinst daalt licht; Unilever gaat last van crisis Azië krijgen

ROTTERDAM, 7 AUG. Unilever heeft in het afgelopen kwartaal de gevolgen ondervonden van de Azië-crisis. Zonder bijzondere posten mee te rekenen, is de nettowinst van het Nederlands-Britse levensmiddelenconcern met 1 procent gedaald tot 1,46 miljard gulden. In Europa werd de winst gedrukt door hoge marketinguitgaven voor nieuwe producten.

Unilever, dat onder meer ijs, shampoo en wasmiddelen produceert, profiteerde in Azië in de vorige zes maanden nog van extra vraag naar zijn producten. “Consumenten waren aan het hamsteren”, zegt een woordvoerder van Unilever. “Daardoor bleef de omzet op peil. Maar dit kwartaal worden de gevolgen van crisis zichtbaar, vooral in Indonesië wat voor ons een belangrijk land is.”

Unilever verwacht dat de economische moeilijkheden in Oost-Azië, en de gevolgen van die crisis in andere groeimarkten, invloed zullen hebben op de resultaten voor het hele jaar. Maar “de marktsituatie is gunstig genoeg” voor een “groei en verbetering van de winstgevendheid”, zegt bestuursvoorzitter M. Tabaksblat in een verklaring. De markten in Europa en Noord-Amerika ontwikkelen zich volgens Unilever relatief gunstig.

Op de beurs in Londen, die door een computerstoring in Amsterdam eerder opende, daalde de koers van het aandeel Unilever vanochtend na de bekendmaking van de cijfers met 4 procent. In Amsterdam liep de koers eerst met 8,50 gulden terug tot 128 gulden. Na het middaguur herstelde de koers zich tot ruim 133 gulden.

De daling van het bedrijfsresultaat in de regio Azië-Pacific is toe te schrijven aan de waardevermindering van de valuta in een aantal crisislanden. Tegen constante wisselkoersen, waarin Unilever zelf rapporteert, steeg het bedrijfsresultaat van 296 tot 305 miljoen gulden. De winstmarge in de regio daalde dit kwartaal van 8,6 tot 7,6 procent.

Bij constante wisselkoersen kwam de winst per aandeel in het tweede kwartaal uit op 1,29 gulden, iets lager dan het gemiddelde dat financiële analisten hadden verwacht. Het bedrijfsresultaat (zonder invloed van de verkoop van bedrijven) daalde met 4 procent tot 2,2 miljard gulden. De omzet van de voortgezette activiteiten steeg met 2 procent tot 23,6 miljard gulden.

“Wij zijn tevreden”, zegt de woordvoerder. Hij wijst er op dat de cijfers van Unilever per kwartaal sterk kunnen fluctueren. Dit kwartaal is bijvoorbeeld de nettowinst gedrukt door hogere marketinguitgaven (1,5 procentpunt) in de Verenigde Staten en in Europa voor de introductie van wasmiddelen in tabletvorm en het Winner Taco-ijsje.

Voor het eerste halfjaar waren de groeicijfers hoger dan voor het kwartaal. De omzet steeg met 5 procent tot 46 miljard gulden. De nettowinst steeg met 22 procent tot bijna 3 miljard gulden.

Het bedrijfsresultaat steeg met 15 procent tot 4,5 miljard gulden. De volumegroei bedroeg 5,5 procent.