Ertsdieven laden vrachtwagens vol onder loeiend alarm

Het industrieterrein Moerdijk is goed beveiligd. Toch slagen dieven erin hoogwaardige ertsen te ontvreemden.

MOERDIJK, 7 AUG. Slagbomen die op afstand bedienbaar zijn schermen het industrieterrein Moerdijk van de snelweg af. Negen camera's op palen houden verdachte bewegingen in de gaten. Een voertuig van de Nederlandse Veiligheids Dienst (NVD) rijdt tussen de loodsen en langs de uitgestrekte overslagterreinen. Hekwerk omgeeft individuele bedrijven die zelf weer hun eigen alarminstallaties hebben. Toch voldeden het afgelopen weekeinde deze veiligheidsmaatregelen niet. Weer niet. Voor de vierde maal dit jaar werden hoogwaardige ertsen gestolen. Dieven belaadden zeker drie, mogelijk vijf, vrachtwagens met 150 ton ferro- en nickel niobium en verdwenen met onbekende bestemming.

“Iemand was vergeten de camera's aan te zetten”, zegt directeur L. Kieviets van Nobek, wiens erts-overslagbedrijf afgelopen weekeinde door dieven werd bezocht. Het akoestische alarm 'loeide' een half uur, maar de op het terrein aanwezige veiligheidsdienst werd er niet door gealarmeerd. De slagbomen bij de uitgang stonden open. Kieviets is allerminst blij met de veiligheidssituatie op het industrieterrein.

'Oog voor gevaar, gevoel voor stijl' is de slogan op de donkere auto waaruit twee in het zwart geklede mannen stappen. Het zijn medewerkers van beveiligingsbedrijf Security Scorpion uit Etten-Leur. Voor de deur van Nobek laten zij een jong, piepklein vechthondje uit. Kieviets heeft het bedrijf ingeschakeld “voor mijn gemoedsrust en voor dat van mijn werknemers”.

De dieven namen bij Nobek ertsen ter waarde van circa vier miljoen gulden mee. Het opslag- en expeditiebedrijf vreest te moeten opdraaien voor de btw over de gestolen goederen, te weten 17,5 procent van de waarde. Een schadepost van bijna 7 ton. Nobek is het derde erts-overslagbedrijf op het Moerdijk-terrein waar dit jaar hoogwaardige ertsen zijn gestolen. Eerder werd bij Moerdijk Cargo Services (MCS) dertig ton ferro molybdeen ontvreemd. Een materiaal dat evenals ferro- en nickel niobium in de staalindustrie wordt gebruikt. Bij het vlakbij Nobek gelegen bedrijf Hatramo (Haven Transport Moerdijk) werd ferro vanadium ter waarde van ruim een ton gestolen.

Het was werk van gespecialiseerde rovers en ook bij Nobek wisten de inbrekers precies wat ze wilden. “Het is niet eens het duurste erts wat er ligt”, zegt Kieviets. Ferro- en nickel niobium zijn volgens hem geen producten waarmee je “zomaar op de markt kan gaan staan”. Ferro niobium wordt gebruikt om staal voor buizen flexibeler te maken. Nickel niobium wordt toegepast in de vliegtuigindustrie. Het erts wordt gewonnen in Brazilië. In Düsseldorf heeft de Braziliaanse staatsmijn een eigen bedrijf waar afnemers over de hele wereld het erts bestellen.

De dieven moeten zaterdagavond tenminste drie vrachtwagens hebben beladen. Met de inbraak, via een belendende loods, het wegbreken van een muur en het inladen moeten zij ruim twee uur bezig zijn geweest. Aanvankelijk wisten ze, zegt Kieviets, het beveiligingsalarm te omzeilen, maar uiteindelijk is de sirene van deze installatie toch zeker een half uur lang actief geweest. Wanneer het bedrijfsalarm wordt geactiveerd, gaat ook bij Kieviets thuis een alarm af. Toen dat gebeurde, heeft hij meteen de politie gebeld. Vervolgens reed hij naar de loods. Daar kon hij slechts constateren dat er was ingebroken.

A. van Ommen jr. van Moerdijk Cargo Services waar ferro molybdeen werd gestolen zegt: “Ons bedrijf is superbeveiligd. Na een vorige kraak gaven we daarvoor nog eens zeventig mille extra uit. Maar wat wil je, ze komen immers ook in banken en kluisjes.” Volgens Van Ommen worden deze ertsdiefstallen in opdracht verricht: “Het is echt goed georganiseerd.”

Waar gaat het gestolen erts heen? Een woordvoerder van Hatramo zegt het “logisch” te vinden dat het naar het Oostblok gaat. Kieviets is terughoudender: “Vanuit het Oostblok begint de vraag naar deze ertsen inderdaad toe te nemen”, maar verder wil hij niet gaan. Van Ommen zegt “geen idee” te hebben waar het gestolen materiaal blijft. Hij sluit niet uit dat de diefstal in opdracht van een afnemer is verricht, maar hij spreekt ook van 'sjacheraars' die onregelmatig op de markt ferro molybdeen aanbieden. “Iedereen wijst tegenwoordig, wanneer iets weg is, naar het Oostblok, maar dat kunnen we niet bewijzen”, zegt een woordvoerder van de politie, die drie man op de zaak heeft gezet. De beveiliging van het haventerrein is in eerste instantie een zaak voor het Havenschap Moerdijk.

Woordvoerder A. Keijzer zegt dat het aantal surveillances op het terrein binnenkort wordt uitgebreid. “We waren hier al langer mee bezig, maar de recente diefstallen hebben de beslissing versneld”, aldus Keijzer. Hij spreekt tegen dat 'Moerdijk' onveilig gebied zou zijn voor ondernemers: “In het kader van een goed terreinbeheer lopen we al jaren voorop. We waren zo'n beetje de eersten die aan collectieve beveiliging deden. Daar is zelfs een aparte stichting voor opgericht waarin het Havenschap, de politie en de ondernemers zijn vertegenwoordigd.”

Maar Keijzer vindt dat, los hiervan, de beveiliging van het eigen bedrijf en de opgeslagen goederen tot de verantwoordelijkheid van de ondernemer behoren. Hij gaat er van uit dat de beveiligingscamera's in de nacht van de diefstal aan stonden.