Bestuurders van Amsterdamse trams 'huilend naar huis'

Volgens de bonden dreigt er een opstand in het Amsterdamse stadsvervoer. De werkdruk zou veel te hoog zijn. En directeur Testa maakt zich er met “smoezen” vanaf.

AMSTERDAM, 7 AUG. Het personeel van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam kreeg vorige week van directeur A. Testa een presentje: het spel 'Goede Tijden Slechte Tijden', met vragen over de gelijknamige televisieserie. Als dank voor “uw ijver en inzet”, zo schreef Testa. De vakbonden AbvaKabo en ABGP zijn er niet blij mee. Testa maakt zich zo wel erg goedkoop af van “beleidsblunders”, vinden zij. “Even los van het niveau van het spelletje, de titel geeft het personeel niet de indruk dat de problemen volop ter hand worden genomen”, zegt AbvaKabo-bestuurder A. Bos.

Als er niet snel iets aan het grote personeelstekort en daarmee de werkdruk wordt gedaan, dan staan stakingen bij het Amsterdamse openbaar vervoer op stapel, voorspelt Bos. “Bestuurders gaan huilend naar huis.” AbvaKabo en APGP hebben wethouder H. Groen (Personeelszaken) gisteren een brandbrief gestuurd waarin ze op spoedoverleg aandringen. Het zit de bonden dwars dat Testa bij het verklaren van de grote problemen aldoor naar het verleden wijst, terwijl hij al twee jaar in functie is en vorig jaar juli nog afspraken had gemaakt met de bonden over de werving van personeel.

Het GVB heeft deze zomer grote moeite de dienstregeling naar behoren uit te voeren. Tramlijnen vallen uit, reizigers moeten soms een uur op een bus wachten en op zwartrijden wordt nauwelijks gecontroleerd. Afgelopen week had het GVB nog te maken met een grote stroomstoring, waardoor er in de binnenstad een paar uur lang geen tramverkeer mogelijk was. Dit was volgens critici het gevolg van het achterstallig onderhoud van het GVB-materieel.

Testa wees er de afgelopen weken op dat het GVB al jaren in een deplorabele toestand verkeert. Een vacaturestop, het teruggaan van een 38-urige naar een 36-urige werkweek en de 'verlofberg' bij het personeel zijn de voornaamste redenen van de problemen, aldus Testa. De directie is volgens hem nu druk bezig personeel te werven.

In de brief verwijten de bonden Testa “allerlei smoezen” te hebben. Testa had volgens bondsbestuurder Bos veel meer kunnen doen om meer conducteurs te laten doorstromen naar een chauffeurs- of bestuurdersbaan. Dat hij de 36-urige werkweek de schuld geeft is “flauwekul”, omdat die pas in oktober ingaat. Testa had het over “30 jaar wanbeleid”. Bos vond dat een stuitend voorbeeld van het ontlopen van verantwoordelijkheid. “Is het dan nog de bedoeling dat er iets gaat gebeuren, vraag ik me af.”

Bos vindt dat er veel creatiever gezocht moet worden naar personeel, zoals bijvoorbeeld in de informatietechnologiesector gebeurt. “De formatieplaatsen zijn er, het geld is er dus voor. In een stad met 70.000 werklozen moet het toch lukken om personeel te vinden.” Hij wil volgende week al overleg met Groen.

Testa wil nog geen commentaar geven, laat zijn woordvoerder weten. Voor de directeur lijkt een moeilijke periode aangebroken. Een aantal van zijn voorgangers moest vertrekken als gevolg van de druk van ondernemingsraad en vakbonden. Het GVB staat van oudsher bekend als een rood bolwerk met veel macht bij het personeel. “Als hij nu geen concrete maatregelen neemt, krijgt hij het moeilijk. De tijd van lapmiddelen is voorbij”, zegt Bos. Het gemeentebestuur had vanochtend de brief nog niet gekregen en wilde daarom nog niet reageren.