General Motors gaat moderniseren

TRAVERSE CITY, 6 AUG. Met minder fabrieken, minder modellen en minder werknemers wil General Motors (GM), Amerika's grootste autofabrikant, zijn positie op de wereldautomarkt verstevigen. De maatregelen moeten de onderneming efficiënter en winstgevender maken.

Nieuwe assemblagevestigingen die 24 uur per etmaal draaien, moeten oude vervangen. Daar komen dan zogenoemde modules vandaan, samengestelde componenten, in plaats van duizenden afzonderlijke onderdelen.

“Geen enkele onderneming kan negentig jaar overleven zonder te veranderen als de tijden veranderen”, aldus topman Jack Smith van de bijna negentigjarige onderneming gisteren op de Universiteit van Michigan. GM produceert nog altijd veel minder efficiënt dan zijn Amerikaanse concurrenten Ford en Chrysler. “We moeten het gat in de productiviteit dichten zonder dat de werknemers gaan staken.” GM heeft net een grote staking achter de rug.

Smith zei dat het aantal werknemers dat op basis van uurloon werkt, blijvend omlaag zal gaan via natuurlijk verloop. GM verkleint verder zijn modellenreeks, iets dat analisten al lang hebben voorspeld. Op het ogenblik produceert het concern 77 modellen. Dat is al minder dan de 105 uit 1992. Het concern maakte eerder deze week bekend zijn dochterbedrijf Delphi, de grootste toeleverancier, begin volgend jaar voor 15 à 20 procent naar de beurs te brengen. De rest komt toe aan de GM-aandeelhouders. Verder maakte GM eergisteren bekend dat het zijn vijf marketingorganisaties bundelt en daarna over vijf regio's in de VS verdeelt. (Reuters)