Elsevier zoekt nieuwe topman

ROTTERDAM, 6 AUG. Uitgever Reed Elsevier zoekt een nieuwe topman. Geen van de zittende bestuurders wil de hoogste man worden in de nieuwe gestroomlijnde topstructuur die de onderneming volgend jaar wil invoeren. De nieuwe topman zal buiten het Brits-Nederlandse concern worden gerekruteerd.

Reed Elsevier meldde het dreigende bestuurlijke vacuüm vanochtend bij de publicatie van het nettoresultaat, dat met 1 procent is gestegen in het eerste halfjaar tot 1,03 miljard gulden. De omzet steeg met ruim 700 miljoen gulden tot 5,3 miljard.

De twee voorzitters van de raad van bestuur, de Nederlander H. Bruggink en de Brit Nigel Stapleton, nemen het voorzitterschap van de directie waar totdat hun opvolger is aangetrokken. Volgens Bruggink is de nieuwe structuur, waarbij het concern van zijn tweehoofdige leiding afstapt, een logisch gevolg van de fusie in 1993.

“De afgelopen jaren zijn we zo druk bezig geweest met overnames en afstotingen waardoor dit geen hoge prioriteit had. Nu we erg tevreden zijn met onze huidige activiteiten willen we daadwerkelijk één bedrijf worden”, aldus Bruggink vanochtend in een toelichting.

In de nieuwe structuur, die in het Angelsaksische bedrijfsleven de norm is, zitten directeuren en (toezichthoudende) commissarissen samen in het bestuur, de zogeheten board of directors. In het Nederlandse bedrijfsleven zijn de taken van directie en commissarissen gescheiden.

Bruggink zegt niet beschikbaar te zijn voor de hoogste post omdat M. Tabaksblat, bestuursvoorzitter van Unilever, vanaf volgend jaar voorzitter van de nieuwe board wordt als non-executive chairman. Deze functie is het best te vergelijken met een president-commissaris van een Nederlands bedrijf.

“Ik denk niet dat het goed is om twee Nederlanders aan de top te hebben. We moeten rekening blijven houden met de Nederlandse en Britse bloedgroepen”, stelt Bruggink. De Britse co-voorzitter Stapleton is om persoonlijke redenen niet beschikbaar.

De leegloop aan de top, eerder dit jaar vertrok bestuurder Paul Vlek, komt op een moment dat de winstgroei bij de uitgever voor het eerst in jaren hapert. De winstgroei wordt volgens Bruggink vooral door de aanhoudende problemen van Reed Travel opgegeten. Vorig jaar bleken bij deze reisactiviteiten (hotelgidsen, vluchtgegevens) de oplagecijfers jarenlang te hoog te zijn voorgesteld door het toenmalige management.

Extra investeringen in management en controles bij deze dochter en in het gekreukelde imago van Reed Travel kosten dit jaar zo'n 40 miljoen gulden. Vooral de sector 'wetenschappelijke informatie' zag de winstgevendheid afnemen.

“We investeren heel veel geld in de overgang van papieren uitgaven naar elektronische”, aldus Bruggink.

Bruggink sluit niet uit dat in de tweede jaarhelft de winst zal dalen.