KLM slaat weer alarm over Schiphol

AMSTELVEEN, 5 AUG. De KLM maakt zich grote zorgen over de beperkte groeimogelijkheden op Schiphol. Deze worden door de nationale luchtvaartmaatschappij als een dolkstoot in de rug ervaren, omdat zij plannen heeft zich te ontwikkelen tot één van de belangrijkste luchtvaartcarriers ter wereld.

Financieel en operationeel ligt de combinatie KLM/Northwest Airlines op koers, maar KLM-topman Leo van Wijk constateerde gisteren tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering dat de eerder dit jaar met het kabinet overeengekomen beperkingen van het aantal vliegtuigbewegingen “de positie van Schiphol als Europese mainport in gevaar brengt.” Terwijl de luchtvaartindustrie jaarlijks fors groeit is KLM voor het eerst in zijn bestaan geconfronteerd met beperkingen op zijn thuisbasis. “We zijn echter van mening dat groei binnen realistische randvoorwaarden mogelijk is op Schiphol”, constateerde Van Wijk. “In goed overleg met het nieuwe kabinet hopen we snel oplossingen te kunnen vinden.”

Verder draaide Van Wijk tijdens zijn debuutoptreden als topman voor de aandeelhouders vlekkeloos de 'goed-nieuwsshow' af zoals die nu al langer dan een jaar na zijn aantreden als opvolger van Pieter Bouw op het hoofdkantoor in Amstelveen wordt gedraaid. Het trackrecord van de KLM-topman is tamelijk indrukwekkend. Onder Van Wijk werd een nieuw 13-jarige contract met alliantiepartner Northwest Airlines gesloten, terwijl met Alitalia ook in een Europese partner werd voorzien. Door de deal met Northwest is KLM binnen Noord-Amerika en de Pacific de grootste vervoerder van passagiers. In Azië - waar momenteel wordt samengewerkt met Malaysian Airlines en Japan Air System - praat KLM voor samenwerking met Cathay Pacific uit Hongkong en Garuda uit Indonesië. Een regio waar de negatieve effecten door de financiële crisis in Azië voor KLM voorlopig beperkt bleven.

KLM heeft in het eerste kwartaal van 1998/99 de nettowinst zien stijgen van 190 miljoen naar 212 miljoen. Hoewel de beladingsgraad afnam van 77,9 naar 74,4 procent, daalde de kritische beladingsgraad (die minimaal nodig is om winst te kunnen maken) van 72,6 naar 68,3 procent. Daardoor verbeterde de marge zich.

De KLM handhaaft zijn eerder uitgesproken winstverwachting. Van Wijk sprak de verwachting uit dat het bedrijfsresultaat verder zal verbeteren, terwijl de winst per aandeel door de voorgenomen inkoop van aandelen “belangrijk” hoger zal zijn dan de 8,10 gulden in 1997/98.

Niettemin vond een aantal aandeelhouders dat de KLM-cijfers - die regelmatig worden opgepoetst door bijzondere baten - een te florissant beeld geven van de werkelijkheid. Van Wijk moest toegeven dat de KLM financieel heeft geprofiteerd van de hausse op de luchtvaartmarkt.

Met betrekking tot verbetering van de financiële prestaties geeft de KLM prioriteit aan het in gang gezette reorganisatieprogramma Focus 2000. Met dochters als Martin Air, Transavia en Air UK, maar vooral met partner Northwest Airlines, wordt gekeken naar verdere synergiemogelijkheden. Het aanbieden van een betrouwbaar product blijkt in de praktijk een van de belangrijkste drijfveren voor een reiziger voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij te kiezen. Hoewel daar wel eens wat mee mis gaat. Zo werd een aandeelhouder rechtstreeks teruggestuurd uit Calcutta naar Schiphol, omdat het baliepersoneel had verzuimd hem in te lichten over het feit dat hij een geldig visum nodig had. Van Wijk knikt in dat soort situaties vaderlijk. “Daar wordt werk van gemaakt.”

Ook geduldig luistert hij naar een aandeelhouder die met de suggestie komt dat de KLM een 'state of the art-toestel' voor de volgende eeuw moet ontwikkelen om zich daarmee te onderscheiden van de concurrentie. “Misschien kunnen we straks na afloop even een schetsje voor een ontwerp maken en dat neerleggen op het bureau van Boeing”, meesmuilt Van Wijk, die zich niet te groot voelt over ogenschijnlijk triviale zaken serieus na te denken.