KLM kijkt naar riante positie in pensioenen

ROTTERDAM, 5 AUG. Luchtvaartmaatschappij KLM bekijkt of de “riante” financiële positie van zijn belangrijkste pensioenfonds ruimte biedt voor premiekorting of terugbetaling van overtollig vermogen. De KLM verzelfstandigt tevens het beheer van haar drie pensioenfondsen in een apart bedrijf, waarvan zij enig aandeelhouder wordt.

Dat heeft directeur A. Akkerman van de beheerorganisatie vanochtend gezegd. De drie pensioenfondsen beheren 13 miljard gulden vermogen. “Wat de uitkomst van de delicate discussie tussen alle belanghebbenden over de positie van het fonds zal zijn, kan ik nog niet zeggen.” In theorie zijn er drie uitkomsten mogelijk: lagere pensioenpremies, hogere pensioentoezeggingen of terugbetalen van een deel van het vermogen dat uitstijgt boven de pensioenverplichtingen.

KLM heeft drie aparte pensioenfondsen: voor het vliegend personeel (5,5 miljard gulden vermogen), voor het cabine-personeel (658 miljoen vermogen) en een algemeen fonds (4,9 miljard vermogen) voor de overige medewerkers. Het vliegend personeel fonds heeft een vermogen van 5,5 miljard gulden, terwijl de pensioenverplichtingen 4 miljard gulden bedragen. Bij het algemeen pensioenfonds ligt het vermogen 800 miljoen gulden boven de pensioenverplichtingen van 4,1 miljard gulden.

De verzelfstandiging van het beheer van de pensioenfondsen houdt verband met de structuur van de pensioenfondsen die bestuurd worden door werknemers en werkgevers. “Het is zuiverder naar onze opdrachtgever toe om dan ook los te staan van de onderneming.” Verder is pensioenbeheer geen kernbedrijf van KLM. “Dat is vervoer door de lucht.” De verzelfstandiging betekent niet dat ook andere pensioenfondsen beheerd gaan worden, aldus Akkerman.

Het rendement van de drie fondsen bleef vorig jaar een tot meer dan twee procentpunt achter bij het branchegemiddelde van 15,8 procent. Dat kwam doordat de KLM-fondsen op hun aandelen een lager rendement hadden, minder in aandelen belegden dan het gemiddelde pensioenfonds en minder internationale obligaties hadden. Het fonds van het vliegend personeel wil zijn aandelenbeleggingen verhogen van 29,5 procent (1997) naar 50 procent per eind 2000.