Hogere winst Adidas, ingrijpen bij Salomon

MÜNCHEN, 5 AUG. De Duitse fabrikant van sportartikelen Adidas heeft besloten tot een grondige reorganisatie bij de Franse dochter Salomon had over de eerste helft van dit jaar een negatief bedrijfsresultaat van 25 miljoen mark (28 miljoen gulden) op een omzet van bijna 600 miljoen mark.

Daardoor kon Adidas de winst voor belasting met slechts 8 procent vergroten tot 379 miljoen mark. De omzet nam toe met 58 procent tot ruim 4,9 miljard mark. Exclusief Salomon bedroeg de omzetgroei 39 procent, zo maakte Adidas gisteren bekend. De president-directeur van Salomon, Jean-François Gautier, is maandag opgestapt “met wederzijds goedvinden”. Adidas-topman Robert Louis-Dreyfus neemt de leiding over. Adidas kocht Salomon vorig jaar voor 8 miljard franc en werd daardoor de op een na grootste fabrikant van sportartikelen ter wereld, achter het Amerikaanse Nike. Salomon is vooral bekend als producent van ski's, maar het bedrijf maakt ook artikelen voor sporten als golf (merk Taylor Made), fietsen (Mavic) en wandelen. De problemen liggen vooral bij de golfdivisie. De omzet van Taylor Made verminderde in de eerste helft van dit jaar met 2,5 procent. De verkopen in Azië kelderden met 32 procent. In de VS was er een achteruitgang met 3 procent. Topman Louis-Dreyfus verwacht gunstige effecten van het wereldkampioenschap voetbal, waar Adidas sponsor was en onder meer de winnende equipe van Frankrijk van spullen voorzag. “Het enorme enthousiasme dat het voetbalfeest teweegbracht, zal het merk Adidas goed doen.” De omzet met voetbalschoenen groeide in de eerste helft van het jaar met 14 procent. (Reuters, DPA)