Kentekenbewijs voor brommers vertraagd

DEN HAAG, 4 AUG. De invoering van het kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen, die was voorzien voor 1 juni 1999, is door organisatorische problemen met ten minste een jaar vertraagd. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat vanmorgen bevestigd.

Volgens een woordvoerder duurde het overleg over het nieuwe kentekenbewijs langer dan verwacht. “Je hebt te maken met politie, justitie, RAI, BOVAG, ANWB. Het duurde enige tijd voor iedereen zich in het voorstel kon vinden”, aldus de woordvoerder.

Minister Jorritsma, toen nog van Verkeer en Waterstaat, lanceerde het plan voor het nieuwe kenteken eind 1997. Voor brom- en snorfietsen is nu alleen een verzekeringsplaatje verplicht en een geel (brommer) of oranje (snorfiets) plaatje. De branche-organisatie RAI (Rijwiel- en Automobielindustrie) is “zeer teleurgesteld” over het uitstel. De RAI acht het nieuwe kenteken van groot belang bij de bestrijding van diefstal en de bevordering van de verkeersveiligheid. Dit laatste wordt bereikt doordat met de nieuwe kentekens direct onderscheid te maken is tussen bromscooters (maximumsnelheid 45 km per uur, helm verplicht) en snorscooters(maximumsnelheid 25 km per uur, helm niet verplicht). Nu rijden veel jongeren nog zonder helm op een bromscooter.

Ook betreurt de RAI het uitstel van de sanering van het 'wagenpark'. Het nieuwe kenteken zal namelijk alleen verkrijgbaar zijn voor niet-opgevoerde voertuigen. “Nu zie je toch dat een substantieel deel van de bromscooters is opgevoerd”, aldus een woordvoerder.

Vooral bromscooters zijn de laatste jaren onder jongeren zeer populair. Volgens de RAI werden in de eerste helft van dit jaar 27.520 brommers verkocht, waarvan 21.945 scooters. In het eerste halfjaar van 1997 was dat nog 22.828, waarvan 17.218 scooters. Door hun grote populariteit worden de bromscooters ook vaak gestolen. Door het ontbreken van een kenteken zijn ze nauwelijks op te sporen.

De verkoop van snorscooters daalde van 10.350 in de eerste helft van vorig jaar naar 8.979 het eerste halfjaar van 1998. De RAI-woordvoerder wijt dit aan het feit dat de snorscooter na aanpassingen aan de motor nauwelijks meer is op te voeren.