Hogere omzet door achtergrondmuziek

De Nederlandse supermarkten kunnen 500 miljoen meer omzetten als zij hun klanten plezieren met achtergronddeuntjes. De muziek mag niet opvallen, maar moet er wel zijn. In een supermarkt in een volkswijk doet Imca Marina het goed, in een Haagse diplomatenwijk is licht klassiek aan te raden.

H. van Berkel van de Sena, een organisatie die auteursrechten int voor artiesten en producenten, gelooft er heilig in. In het blad Distrifood tikt hij de supermarkten op de vingers: “De effecten van achtergrondmuziek worden onderschat”. Volgens Van Berkel draait in Nederland alleen Albert Heijn de juiste deuntjes. Als de hele branche de grootgrutter zou volgen, kan de totale omzet wel eens meer dan 10 procent hoger uitkomen.

Van Berkel baseert zich op onderzoek van universiteiten in Nijmegen en New York. In een Nederlandse supermarkt besteden klanten 18 tot 53 procent meer bij de juiste achtergrondmuziek. Ruim 90 procent van de klandizie zou meer ontspannen winkelen waardoor ze meer kopen. In een Amerikaans onderzoek geeft tweederde van de ondervraagden aan meer te besteden als de kruidenier de juiste toon weet te treffen.