Easyjet wil Fokker-complex overnemen

ROTTERDAM 3 AUG. Luchtvaartmaatschappij Easyjet wil het Fokker complex op Schiphol-Oost overnemen. De luchtvaartmaatschappij die stunt met lage prijzen is van plan dit complex als eigen terminal te gaan gebruiken.

“We willen een terminal die niet veel meer is dan een groot busstation”, legt woordvoerder James Rothnie van Easyjet uit. “De dure bagageafhandeling van Schiphol hoeft niet voor ons. Ook verkopen we geen tax free artikelen. We hoeven alleen maar gebruik te maken van de start- en landingsfaciliteiten van Schiphol. De rest kunnen we zelf goedkoper organiseren.”

Easyjet vliegt sinds 1996 vanaf Schiphol. Op dit moment met bestemming Liverpool, Nice en London. Maar de maatschappij heeft grote uitbreidingsplannen. Vorige week plaatste Easyjet, dat momenteel vliegt met zes eigen toestellen, een order voor vijftien Boeing 737-700-toestellen, die 148 passagiers kunnen vervoeren.

Daarnaast werd een optie genomen op nog eens vijftien toestellen. Easyjet heeft de ambitie na KLM 'de tweede carriër van Schiphol' te worden.

Directeur boedel van Fokker J. Poelwijk bevestigde vanochtend dat de directie van Easyjet onlangs belangstelling heeft getoond voor het Fokker-complex op Schiphol-Oost. “We zijn best bereid om dit complex te verhuren aan Easyjet. Onze voorkeur ligt tenslotte bij luchtvaartgerelateerde bedrijven.” Volgens Poelwijk is er veel belangstelling voor het complex van de failliete vliegtuigbouwer. “Tientallen bedrijven zijn al langs geweest. Easyjet is wel uniek omdat het als enige een terminal wil maken van dit complex. Ik heb daar verder nog niemand over gehoord.”

Of Easyjet haar diensten vanaf Schiphol uit kan breiden is volgens Poelwijk echter nog de vraag. “Dat hangt af van de regels van Schiphol. Het aantal slots (start- en landingsrechten) is beperkt en dat aantal is bepalend. Ook wat betreft de verdere afhandeling weet Poelwijk niet of dit te realiseren valt in de oude vliegtuigenfabriek. “Easyjet moet maar eens gaan praten met de luchtvaartautoriteiten.”

Het verbaast Poelwijk dat Easyjet in de media al ophef maakt over de plannen op Schiphol-Oost. “Het is de moeite waard Easyjet maar weer eens te bellen. Ik wist niet dat het bedrijf al zulke plannen had.”

In een reactie zegt Luchthaven Schiphol met belangstelling uit te kijken naar de ontwikkelingen op Schiphol-Oost. Naar aanleiding van de plannen van Easyjet verwacht Schiphol dat het bedrijf snel met de directie komt praten. “Easyjet moet tenslotte gebruik maken van ons banenstelsel. De marketing manager voor luchtvaartmaatschappijen zal na zijn vakantie wel contact met Easyjet opnemen.”

Om aan meer slots op Schiphol te komen wil Easyjet graag Air Holland inlijven. Directeur Stelios Hadji-Ioannou liet dat afgelopen week weer eens weten. Al drie keer eerder deed hij tevergeefs een bod op de aandelen Air Holland. Maar directeur J. Heppener van Air Holland houdt evenals zijn voorganger Van Berckel de boot af. “Easyjet wil alleen maar onze slots en is niet geïnteresseerd in de continuïteit van Air Holland. Ik wil best een extra aandeelhouder maar niet één met de intenties die Easyjet heeft”, zegt Heppener. Maar als het concept van Easyjet werkt op Schiphol Oost wil Heppener best met Easyjet praten. Het ontwijken van de congestie op Schiphol lijkt hem heel slim.

Voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat maakt het niets uit of Easyjet een eigen terminal exploiteert. Voorlichter Toon van Wijk: “Ze krijgen er geen slot meer om. Easyjet heeft de pech dat het geen historie heeft op Schiphol. Ieder slot dat Easyjet krijgt gaat ten koste van de 'vaste klanten'. Die hebben voorrang.”

    • Maarten Veeger