Alarm over grote werkdruk piloten

ROTTERDAM, 3 AUG. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) vindt de werkdruk voor piloten van chartermaatschappijen in deze vakantieperiode veel te hoog. “De veiligheid van het vliegen komt in het geding”, aldus voorzitter P. Griffioen. De VNV heeft de leden gemaand om vooral de voorgeschreven rusttijden in acht te nemen en de vrije dagen niet op te offeren aan “een vluchtje tussendoor naar Ibiza of Las Palmas”.

De belangenorganisatie VNV ontving twee weken geleden een alarmerende brief van vier piloten van Martinair. Ze vroegen “mede namens 36 sympathisanten” om een spoedvergadering omdat ze wegens oververmoeidheid de veiligheid van de passagiers niet langer konden garanderen. Bij Martinair werken 325 piloten. Het aantal geboekte vluchten is dit jaar flink hoger dan in voorgaande jaren. “De maatschappijen hebben meer vluchten verkocht dan ze piloten hebben”, meent Griffioen. “Voor de verkeersvliegers is het al harder werken dan normaal, maar steeds vaker werd op hen een beroep gedaan om ook in de vrije tijd nog even een extra vlucht uit te voeren. Dat was min of meer een bedrijfscultuur geworden en dan is het moeilijk om te weigeren”, aldus de voorzitter van de VNV. Volgens hem is later duidelijk geworden dat bij chartermaatschappij Air Holland een vergelijkbare situatie was ontstaan. Zijn advies aan de leden is om zeer terughoudend te zijn bij verzoeken om tussendoor een vlucht te maken: “Schroom niet om te zeggen dat je niet fit bent. De veiligheid gaat voor alles”.

Woordvoerder U. Buys van Martinair stelt dat bij de chartermaatschappij veiligheid voor alles gaat: “Wij houden ons strikt aan de wettelijk voorgeschreven rusttijden”. Hij spreekt tegen dat het aantal verkochte vluchten veel hoger ligt dan er piloten in dienst zijn. “Integendeel, we houden bij de boekingen juist rekening met het personeel dat we beschikbaar hebben”. Volgens Buys wordt er een enkele keer wel eens een piloot in zijn vrije tijd opgeroepen, “maar dat is zeker niet structureel”.