Toekomst omroepgidsen wordt heel onzeker

Binnenkort valt het verlossende woord over de vraag wie mag beschikken over de programmagegevens van de publieke en commerciële omroep. Uitgevers en omroepen beginnen zich al te roeren in de woelige markt.

ROTTERDAM, 1 AUG. “Wat TV Extra betreft: op dit moment kunnen wij over de toekomst van het blad geen mededelingen doen.” De woordvoerster van de Tros houdt zich op de vlakte. Ook directeur G. Grigoleit van Audax, de partner waarmee de Tros omroepgidsen uitgeeft, wil geen duidelijkheid geven over de toekomst van het blad.

Toch hebben de medewerkers van de vorig jaar gelanceerde tv-gids van de Tros (de omroep geeft daarnaast ook nog het Tros Kompas en de TV Krant uit) vorige week te horen gekregen dat het na het 38ste nummer afgelopen is omdat de gids minder presteert dan was verwacht. Op 25 september valt het doek. De meeste makers van het blad dat op 1 januari ruim 20.000 abonnees telde, zijn al op zoek naar een nieuwe baan.

De toekomst van omroepbladen is onzeker. Over een week of twee zal de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een definitieve uitspraak doen over de klacht van De Telegraaf die wil dat de NOS en de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) hun programmagegevens vrijgeven. De uitgever van het grootste dagblad van Nederland wil met die gegevens een wekelijkse omroepgids maken die in de krant kan worden meegevouwen. De NOS en HMG weigeren tot op heden. Als De Telegraaf gelijk krijgt zullen de dagbladen van PCM Uitgevers (onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad) hoogstwaarschijnlijk volgen. Het wordt dringen op de markt want 80 procent van de Nederlandse huishoudens is al op een omroepblad geabonneerd.

Het stoppen van TV Extra en de plannen van SBS6 hebben meer met elkaar te maken dan op het eerste gezicht lijkt. Een van de redenen dat De Telegraaf zo graag een eigen televisiegids wil maken is dat de Tros bijna twee jaar geleden besloot haar omroepgidsen bij De Telegraaf weg te halen en onder te brengen bij concurrent Audax. Bij De Telegraaf kwamen vervolgens honderd mensen zonder werk te zitten. Alleen al om die personeelsleden weer iets zinnigs te kunnen laten doen wilde de uitgever een eigen omroepgids gaan maken. Voor de Tros gold op haar beurt dat ze De Telegraaf te eigenzinnig te werk vond gaan. Er bestond een samenwerkingsverband tussen de omroep en de uitgever op het gebied van nieuwe media, maar De Telegraaf ondername zelfstandig allerlei eigen initiatieven, althans zo verklaarde Tros-voorzitter Van Doodewaerd de opmerkelijke stap die 'de grootste familie van Nederland' toch een beetje kleiner maakte.

Inmiddels moet worden geconstateerd dat de overstap naar Audax ook minder emotionele motieven heeft gehad. Uit het recent gepubliceerde jaarverslag van de Tros blijkt dat de inkomsten van deze omroep uit het exploiteren van omroepgidsen in 1997 5,1 miljoen gulden bedroegen. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de inkomsten uit het jaar 1996, toen de bladen nog door De Telegraaf werden gemaakt. De conclusie moet zijn dat Audax de Tros gelokt heeft met een grote zak geld. Een bedrag van ruim 5 miljoen gulden is veel als bedacht wordt dat de gezamelijke publieke omroepbladen per jaar zo'n 20 miljoen gulden verdienen. Mogelijk dat Audax een beetje al te gul is geweest in de wens de Tros binnen te halen. Zou dat ook problemen bij TV Extra kunnen verklaren? Directeur Grigoleit van Audax wil hier niet van weten: “Zowel de Tros als wijzelf zijn content met de samenwerking.”

Intussen beweegt men ook in het 'vijandige kamp'. Tijdens de presentatie van de nieuwe programmering van het televisiestation SBS6 kondigde de directie afgelopen maandag aan plannen te hebben voor een eigen televisiegids. Een opmerkelijke stap als bedacht wordt dat uitgeverij De Telegraaf voor 30 procent aandeelhouder is van SBS6. Zou SBS6 echt met een eigen initiatief op de proppen komen dat weer gaat concurreren met de nieuwe televisiegids waar De Telegraaf nu al twee jaar van droomt?

Navraag bij commercieel directeur Ronald Goes van het tv-station leert dat de zaak wat genuanceerder ligt: Toen De Telegraaf nul op het rekest kreeg bij de NOS dacht bondgeboot SBS6 in overleg met De Telegraaf: dan wagen wij toch een poging. Collega-commerciële omroep Veronica kreeg immers ook de programmagegevens van de publieke omroep voor haar eigen blad in het kader van de gebruikelijke ruil van programmaschema's tussen omroepen. De woordvoerder van de NOS zegt dat die poging van SBS6 en De Telegraaf “nogal doorzichtig” werd gevonden. Pas na de belofte van SBS6 de programmagegevens niet “sneaky” door te spelen naar De Telegraaf, bracht de NOS ertoe te melden “niet onwelwillend” te staan tegenover de verstrekking van de gegevens.

Ronald Goes zegt nog niet te weten wat SBS6 nu met die gegevens gaat doen: “We hebben verschillende opties. Dat varieert van een blad dat in De Telegraaf geschoven wordt, tot een blad waarbij De Telegraaf enkel expertise en drukmogelijkheden levert. Na de vakantie gaan we in overleg met De Telegraaf bekijken wat we gaan doen.” Waarschijnlijker is echter dat De Telegraaf de gegevens op dat moment al via de voordeur heeft afgedwongen.

    • Jaco Alberts