Buhrmann slankt af met opportunistisch appeltje

Tijdens de verbouwing van conglomeraat tot handelsbedrijf gaan de zaken bij Buhrmann gewoon door. De handelsactiviteiten boekten in het eerste halfjaar de verwachte hogere winst, het verleden blijft geld kosten.

AMSTERDAM, 1 AUG. Fier wapperen de drie vlaggen in de bries. Nieuwe vlaggen. In de alles-is-anders-show die Buhrmann heet wordt op details gelet. De naam KNP BT en het bestaan als een conglomeraat van onsamenhangende bedrijven (papierproduktie, verpakkingsindustrie en distributie) zijn afgedankt.

Hetzelfde lot trof de vlaggen voor het hoofdkantoor aan het Amsterdamse Museumplein, dat straks ook wordt verlaten. “De naam KNP BT heeft niet echt een glorieus verleden”, erkende gisteren F. Koffrie, de nieuwe bestuursvoorzitter van Buhrmann, bij de presentatie van de resultaten in het eerste halfjaar.

Op de Amsterdamse effectenbeurs heet KNP BT met ingang van gisteren Buhrmann, de naam van een van de ondernemingen die aan de basis van het conglomeraat stonden, maar dan zonder de puntjes op de u. De nieuwe naam moet duidelijk maken dat nog maar een kernactiviteit resteert: distributie van papier, kantoorartikelen en grafische systemen. Zo'n 12 miljard gulden omzet, 14.000 medewerkers.

De transformatie ging de afgelopen twaalf maanden niet van harte en kostte vrijwel het complete bestuur en de raad van commissarissen de kop. De papierproductie is vorig jaar verkocht (aan de Zuidafrikaanse onderneming Sappi), de verpakkingsactiviteiten volgden afgelopen maandag, aan een consortium van participatiefondsen. Na aftrek van kosten voor garanties, reorganisaties en belastingen zou de boekwinst op de afgestoten verpakkingsactiviteiten 1,1 miljard gulden zijn geweest.

Ware het niet dat het nieuwe Buhrmann bij de afslanking nog twee andere majeure kostenposten voor zijn kiezen kreeg en voor het gemak ook maar de kosten van een lopende reorganisatie afwentelt op de boekwinst van de verpakkingsactiviteiten. Dat kost samen zo'n 100 miljoen extra, zodat de bijzondere bate nog “maar” 1 miljard gulden is.

De verkoop van het meerderheidsbelang in Gelderse Papier gaat met een boekverlies gepaard en hetzelfde geldt voor de vertegenwoordigingen van MAN Roland drukpersen in het Verre Oosten. De resultaten van deze Aziatische bedrijven zitten vanaf 1 januari al niet meer in de Buhrman-cijfers, maar het verkoopcontract is nog niet getekend. Dat moet nu in september zo ver zijn. De Azië crisis gooide roet in het eten: de orders vielen tegen en klanten bleken moeilijker van betaalden. Gevolg: een extra voorziening.

De verpakkingsboekwinst blijkt een niet te versmaden appeltje voor de dorst. Ook een reorganisatie bij de Britse activiteiten van dochter Info Products wordt verrekend met een deel van de boekwinst. Gunstig voor de resultatengroei in het eerste halfjaar en voor de prognoses voor heel 1998. Het scheelt een extra reorganisatievoorziening ten laste van de winst.

Bij overnames van ondernemingen rekken sommige managers de grenzen van het financieel betamelijk zo ver op, dat zij de kosten van reorganisaties bij de nieuwe dochter alvast bij de aankoopprijs optellen. De resultaten van de nieuwe aanwinst tikken zodoende direct door in de winst van hun concern. Bij boekwinsten op de verkoop van dochterbedrijven is vergelijkbare financiële creativiteit opportuun, etaleert Buhrmann.

Wie dacht had Buhrmann de extra verpakkingsbate zou gebruiken om ook zijn aandelenpakket in Sappi, de koper van de papierbedrijven, af te waarderen na de koersval van de Zuidafrikaanse rand, zat fout. Buhrmann kan de effecten voorlopig niet verkopen en doet mede daarom niets.

In het afgelopen halfjaar van de opbouw van Buhrmann en de afbraak van KNP BT steeg het bedrijfsresultaat van de handelsbedrijven met 10 procent naar 160 miljoen gulden. De prognose voor het hele jaar is voortzetting van die groei en een 12 tot 20 procent hogere winst per aandeel, het kengetal waarop beleggers zich doorgaans concentreren. En in de komende jaren tenminste 10 procent groei van de winst per aandeel.

“Het vierde kwartaal is het eerste zuivere kwartaal”, zei Koffrie gisteren. Met de verbouwing van het concern is dan ook de afslanking van het kapitaal voltooid, die het aantal aandelen met twintig procent reduceert. En het vierde kwartaal is seizoenmatig het beste.