In Gehry's mislukte American Centre; Nieuw centrum voor Franse film in Parijs

PARIJS, 29 JUNI. Het American Centre in Parijs wordt vóór de eeuwwisseling het centrum voor de Franse filmkunst. Cathérine Trautmann, de Franse minister van cultuur, heeft vanmorgen bekend gemaakt dat zij de nationale inspanningen ter bevordering van de film wil concentreren in dat gebouw.

Het American Centre van de architect Frank Gehry werd in 1994 in gebruik genomen in aanwezigheid van de Amerikaanse first lady Hillary Clinton. Het was een particulier Frans-Amerikaans initiatief, dat zo veel had gekost dat voor de exploitatie niet genoeg geld overbleef. Binnen twee jaar sloot het spectaculaire complex in de nieuw ontwikkelde Oost-Parijse wijk Bercy zijn deuren. De gemeente Parijs bleef met een schadepost van 7 miljoen gulden zitten. Sindsdien strijden allerlei initiatiefnemers om er iets nieuws te mogen beginnen.

De beslissing, die minister Trautmann vanmorgen in het dagblad Libération toeligt, maakt een eind aan plannen om in het Palais de Tokyo (waar ook het Museé d'Art Moderne de la Ville de Paris is gevestigd) een Palais du Cinéma te vestigen. In dat monumentale gebouw zouden zeer kostbare aanpassingen nodig zijn. Het ex-American Centre is kleiner en makkelijker geschikt te maken en bezit volgens de minister de 'ludieke kwaliteiten' die het centrum van de Franse film goed kan gebruiken.

Het nieuwe filminstituut moet onderdak bieden aan de Cinémathèque française en de Bibliothèque du film (Bifi). Er is ruimte voor een filmzaal van 500 plaatsen en verschillende andere, kleinere zalen kunnen worden ondergebracht in de bestaande ruimtes. De Cinémathèque krijgt binnenkort al haar oude zaal terug, in het palais de Chaillot, die door brand ernstig werd aangetast.

In de visie van Trautmann biedt de vrijkomende ruimte in het Palais de Tokyo een ideale huisvesting voor het Musée des Arts Premiers, het primitieve kunst-museum waar president Chirac zeer aan hecht. Hij zou de voorkeur geven aan een nieuw gebouw aan de Quay Branly, maar dat komt twee keer zo duur uit als inpassing in het palais de Tokyo, becijfert de minister. Voordeel van het bestaande gebouw is volgens haar ook dat het op een steenworp afstand is van het Musée Guimet (Aziatische kunst), dat na restauratie binnenkort weer open gaat, en het Musée de l'Homme, dat is het Palais de Chaillot is gevestigd.