Hilton toont mondiaal gezicht

Ruim dertig jaar werkten de Amerikaanse Hilton Hotels volstrekt onafhankelijk van de Hilton hotels buiten de VS. Vanaf deze week treden de twee Hiltons weer eensgezind naar buiten. Al blijven ze intern gescheiden opereren.

AMSTERDAM, 27 JUNI.Hilton is eigenlijks niets meer dan een naam. De grote bazen van Hilton International managen die naam en het imago dat daaraan hangt. Voor de Verenigde Staten gebeurt dat vanuit Beverly Hills. De 'rest van de wereld' wordt van de naam voorzien vanuit het Engelse Watford. 33 jaar gebeurde dat volstrekt onafhankelijk van elkaar, ondanks diezelfde naam. Het Amerikaanse Hilton had niets te maken met de naamgenoten in andere werelddelen. In januari vorig jaar realiseerden de twee zich dat samenwerking voor beide partijen voordelen biedt. Na een jaar sleutelen aan marketingconcepten, reserveringssystemen, ontwerpen voor kamers, vergaderruimtes, restaurants en businessclubs is Hilton gisteren met uitbreidingsplannen en een nieuw logo naar buiten getreden. De merkeigenaren Hilton Hotels Cooperation (HHC) uit de Verenigde Staten en Hilton International (HI), dat weer een onderdeel is van het Engelse Ladbroke, treden nu met ruim 400 hotels collectief de markt tegemoet. Toch blijven de twee merkeigenaren ieder zelfstandig opereren. Deze 'living apart together'- strategie betekent volgens de directeur van het Amsterdamse Hilton hotel, Roberto Payer geen ingrijpende verandering. “De lokale hotels moeten het uiteindelijk toch zelf maken.” Zijn hotel blijft gewoon werken volgens de Hilton filosofie waarbij een bepaald standaardniveau aan kwaliteit wordt geleverd wat het lokale management verder aanvult. Vanuit Engeland wordt op dit niveau gelet. Verder mag Payer het zelf uitzoeken.

Payer is op eigen houtje zijn hotel Amsterdamser gaan maken. Met het uitschrijven van een fotowedstrijd kreeg hij beschikking over honderden foto's van Amsterdam voor op de kamers. Plaatjes van Amsterdamse fietsen, fietssloten, mensen en dieren sieren de verbouwde vertrekken. Daarnaast maakte hij een jachthaven voor klassieke grachtenbootjes, een replica van het Amsterdamse bruine café de Pieper (alleen de bierprijs is anders) en een nautische lounge.

Payer wil 'zakelijke en moderne' gasten trekken en heeft de faciliteiten en de prijsstelling daaraan aangepast. De conferentieruimte voor zeshonderd personen krijgt pal daarnaast een eetzaal voor evenveel gasten zodat direct kan worden aangeschoven. In de slaapkamer kan de laptop computer worden aangesloten op het Internet en de hotelinformatie komt binnen via het scherm. Sporten en zweten in de sauna kan in de health club van het hotel. Per keer moet daar wel ruim vijftig gulden worden neergelegd.

Hilton International wil het aantal hotels buiten de VS uitbreiden van 165 nu tot 205 in 2000. De Amerikaanse tak heeft 235 hotels en vergelijkbare groeiplannen. De samenwerking tussen de twee Hiltons moet het wereldwijd reserveren makkelijker maken. In Beverly Hills en Watford worden de klanten geregeld. In Amsterdam moet Payer de rest doen. De wereldwijde samenwerking betekent voor hem nauwelijks een verandering.

    • Maarten Veeger