Den Haag legt tramtunnel vast

DEN HAAG, 26 JUNI. Na maanden van onderzoek en overleg hebben de verschillende partijen die betrokken zijn bij de bouw van de Haagse tramtunnel een oplossing gevonden om het lek onder de Kalvermarkt te dichten en de aanleg voort te zetten. Het werk wordt voortgezet onder verhoogde luchtdruk en bovendien zal de tunnel worden verankerd om te voorkomen dat het bouwwerk uit zichzelf omhoog komt.

Dit heeft de gemeente Den Haag vanmorgen tijdens een bijeenkomst over de voortgang van de tunnelbouw meegedeeld. De gemeente Den Haag gaat ervan uit dat het tramverkeer vanaf 22 augustus a.s. over de Kalvermarkt, waar normaal gesproken acht tramlijnen rijden, weer doorgang zal vinden. De Grote Marktstraat moet vanaf eind september weer volledig toegankelijk zijn voor het winkelend publiek.

In het deel van de tunnel onder de Kalvermarkt, waar op 8 maart van dit jaar plotseling grote hoeveelheden zand en water de bouwput binnenstroomden, zal door middel van het bouwen onder luchtdruk moeten worden voorkomen dat opnieuw problemen ontstaan. Het lek is vermoedelijk veroorzaakt door de druk van het grondwater. Ook zullen er tussen de 80 en 120 ankers op bijna dertig meter diepte in de grond worden aangebracht, om de tunnel op zijn plaats te houden.

Het gebruik van de aangepaste bouwmethode heeft wel tot gevolg dat de kosten van het project, die waren berekend op 282 miljoen gulden, zullen stijgen. Totnutoe wordt er rekening mee gehouden dat de kosten van verschillende tegenvallers tien tot vijftien miljoen gulden zullen bedragen. Er zal een onderzoek worden ingesteld naar het ontstaan van het lek onder de Kalvermarkt, zo heeft de gemeente besloten.

Eerder was al afgesproken om op andere nog aan te leggen gedeelten van de tramtunnel ook de luchtdruktechniek toe te gaan passen. Het nadeel van de methode is dat de veiligheidsmaatregelen voor de bouwers aanzienlijk moeten worden verscherpt. Mensen die van een hoge luchtdruk weer terug gaan naar de normale druk lopen het gevaar om de zogenoemde caissonziekte op te lopen.

De gemeente Den Haag gaat er vooralsnog van uit dat de tunnel “in de loop van het jaar 2.000” in gebruik genomen zal kunnen worden. Dan zullen drie tramlijnen vanaf het centraal station over een lengte van 1.250 meter onder de binnenstad gaan rijden.