Miep Kniep zoekt de laagste prijs; Adresje voor zuinige Hollanders

Miep Kniep, the Cost Cutting Company, Postbus 59673, Amsterdam. Telefoon 020-689 40 00, fax 020-689 39 00. E-mail prijsadvies@miepkniep.nl, internet www.miepkniep.nl

Er zijn mensen die er genoegen in scheppen voor de aanschaf van een nieuwe koelkast, televisie, bank of auto een uitgebreid warenonderzoek te doen. Als een detective spitten zij consumentengidsen door om uit te vinden welk merk stofzuiger, vaatwasmachine of computer de beste is. Vervolgens lopen ze alle winkels af om het desbetreffende artikel voor zo weinig mogelijk geld in huis te halen. Niet iedereen is zo'n welbewuste consument. Slechts weinig mensen willen kostbare tijd verspillen voor de aankoop van een alledaags maar prijzig artikel. Tweeverdieners met een drukke baan geven hun vrije zaterdag niet op voor iets onbenulligs als het zoeken van de laagste prijs voor die ene prachtige bank.

Voor deze mensen is er nu Miep Kniep, het eerste prijsadviesbureau in Nederland. Eigenaren zijn de pas afgestudeerde zusjes Marianne en Barbara van Leeuwen, die vanuit hun etage op drie hoog aan een van de Amsterdamse grachten voor de klant op prijzenjacht gaan. Marianne van Leeuwen kwam op het idee voor Miep Kniep - 'the cost cutting company' zoals het bedrijf voluit heet - door een artikeltje in de Duitse 'Rails' over een soortgelijk bedrijf in Duitsland. Tot haar verrassing bleek er in Nederland nog niet zoiets te bestaan.

De formule is eenvoudig. Een klant wil bijvoorbeeld een wasmachine kopen. Hij geeft telefonisch merk en type door en voor welke prijs hij het zelf in de winkel heeft zien staan. Miep Kniep zoekt vervolgens uit of het goedkoper kan. De klant betaalt voor deze dienst eenderde van het verschil in prijs. Als Miep Kniep de wasmachine niet voor minder geld kan vinden, betaalt de klant niets. Weet de klant niet precies wat hij wil, dan kan hij voor bepaalde producten een informatiepakket opvragen voor het luttele bedrag van tien gulden. Miep Kniep gaat op zoek voor inkopen boven de ƒ 400.

De meeste klanten zijn tweeverdieners en anderen met een drukke baan uit de buurt van Amsterdam. Maar ook mensen uit de rest van Nederland kunnen bij Miep Kniep aankloppen. De zusjes Van Leeuwen proberen in een straal van 20 kilometer van de woonplaats het artikel te vinden. Als dat niet lukt, onderhandelen zij met de leverancier over de bezorgkosten.

Hoewel Marianne en Barbara van Leeuwen, sinds zij in januari begonnen, al aardig wat contacten hebben gelegd met leveranciers, maken ze geen afspraken met deze bedrijven. Marianne: “We willen ons niet vastleggen. Bovendien is de prijs van een product afhankelijk van de inkoop. Heeft een winkel bijvoorbeeld duizend exemplaren van een bepaald merk ingekocht, dan zal hij een betere aanbieding hebben dan een winkel die er maar honderd in huis heeft. We blijven dus altijd verder zoeken.” Kwaliteit en service worden daarbij niet vergeten. “Als een bedrijf niet betrouwbaar klinkt, raden wij de klant aan het product, ook al is het iets duurder, elders te kopen. Maar de keuze blijft natuurlijk aan de klant.”

Miep Kniep werkt nu nog vooral voor particulieren, maar de zusjes Van Leeuwen hopen in de toekomst ook bedrijven te gaan bedienen. Volgens hen kan er veel bespaard worden op computers, printers, faxen en meubilair, maar ook op kleine kantoorartikelen als pennen en nietjes. In de meeste gevallen wordt Miep Kniep ingeschakeld bij de aanschaf van 'witgoed'. Maar in zijn korte bestaan is het bedrijf ook op pad gestuurd voor curieuzer zaken, zoals een compressor voor een meubelstoffeerder, een postkarretje, een opslagcontainer, een congresruimte en een Frans antiek bad op pootjes. Op dit moment zijn Barbara en Marianne op zoek naar een verhuizer voor een klant die naar Gran Canaria vertrekt.

    • Simone Barneveld