Bladen

LEVEN IN FRANKRIJK

Voormalig Blvd-hoofdredacteur Frank Bierens (bijna 40), die zichzelf te oud vond voor dit blad, heeft zijn publiek aangepast aan zijn leeftijd. Hij voert nu de redactie over het nieuwe kwartaalblad Leven in Frankrijk, dat zich richt op welvarende francofielen. Met onder meer een verhaal over golfcourses in het heuvelachtige Noord-Frankrijk, adviezen over Parijse tafelmanieren - 'hoe welgestelder de Fransman, hoe later hij aan tafel gaat' - en portretten van Nederlanders die het regenachtige kikkerland hebben verruild voor de zonnige Provence en Côte d'Azur. Voor mensen die wel wat voelen voor het luxe leven van deze emigranten is er een speciaal katern met te koop en te huur aangeboden huizen, boerderijen en kastelen.

*Leven in Frankrijk, introductieprijs ƒ 7,50

ITALIË MAGAZINE

De zomer is voor het Italië Magazine aanleiding om een overzicht van Italiaanse badplaatsen te geven, die in de folder van een reisbureau niet zouden misstaan. Met informatie over stranden (zijn parasols, verkleedhokjes en strandstoelen aanwezig?), eet- en uitgaansgelegenheden en hotels. Niet aan de kust ligt het Comomeer, dat vooral wordt bezocht door 'kunstenaars, filmsterren en ander beroemdheden'. In het rijke stadje Como bouwt scheepswerf Colombo exclusieve boten voor deze bezoekers. En om te weten wat je kunt verwachten tijdens een Italiaanse picknick werden tijdens een boottocht door de Amsterdamse grachten de picknickmanden van vijf Italiaanse restaurants getest.

*Italië Magazine, ƒ 9,95

DUTCH

Dutch is zeer geschikt als salontafelblad om lekker in te bladeren. Rubrieken als Global Village (over culture clubs in Tokio en een boekhandel in New York die gedreven wordt door èchte boekliefhebbers) en Global Dutch (met veel aandacht voor Nederlands Design, film- en platenbesprekingen en interviews met filmster John Travolta en de Britse band Massive Attack) lenen zich daar uitstekend voor. Een artikel over Brussel als stripstad is vast bedoeld voor de jonge en snelle lezer. Het is zelfs zo 'snel' geschreven dat de gewone lezer in ademnood raakt. Verder brengt Dutch een ode aan denim met ruim veertig pagina's spijkergoedfoto's, waarbij moderedacteuren en stylisten hun mening geven over jeans.

*Dutch, ƒ 12,50

AMERIKA

Amerika is, met zijn strakke vormgeving en bijzondere foto's, de mooiste van de bladen over andere landen. Een pluspunt is ook dat de verhalen niet nadrukkelijk gericht zijn op wat er voor de bezoeker te halen valt, maar dat er ook aandacht is voor bv de politiek en de geschiedenis van het land. Een verhaal over Henry Wallace, 'de man die geen president mocht worden', een portret van president William Kinley (1987-1901) en een essay uit The Economist over het politieke belang van de Latino's maken het blad ook interessant voor hen die geen reisplannen hebben. Verder de opkomst en de ondergang van de 19de-eeuwse religieuze sekte de Shakers, die weer volop in de belangstelling staat. Hun sobere meubels zijn erg in trek, ook in Nederland.

*Amerika, ƒ 13,50

PERSONAL FINANCE Wist u dat de Volksuniversiteit Amsterdam ook een basiscursus beleggen organiseert? Het is een van de weetjes in een special over 'Beginnen met zelf beleggen', waarin ook de president-directeur van de beurzenorganisatie AEX, de directeur van de Vereniging van Effectenbezitters en de voorzitter van de 'beurswaakhond' STE aan het woord komen. Plus de onvermijdelijke tips van drie beursanalisten. Verder verhalen over groene beleggingsfondsen, vermogensplanning en de meest actuele vraag: wat kost een reisverzekering en wat is er dan eigenlijk gedekt? Verloren (zonne)brillen, koffers, kleding, sieraden en foto- en videocamara's worden het meest geclaimd. Pas op voor Amerikaanse ziekenhuizen: de peperdure behandeling is niet altijd verzekerd.

Personal Finance, ƒ 8,75.

QUI VIVE

Met portretten van succesvolle vrouwelijke ondernemers ondergraaft Qui Vive het idee dat vrouwen als ondernemer klein willen blijven. Zo is Doxis, dat geleid wordt door twee vrouwen van 37 jaar oud, marktleider in het ordenen van archieven. En Willemien Wink is na Sylvia Tòth de tweede vrouw die haar bedrijf, het vertaalbureau Wereld Talen Service, naar de beurs brengt: 'Elke club geeft terug wat je er zelf inbrengt. In de koopjesrubriek komt de zomer aan bod: zonnebrillen en -crèmes, koffers, een duikschool, een fototoestel en een nieuw epileerapparaat.

*Qui Vive, ƒ 9,95

OP LEMEN VOETEN

Tuinen staan centraal in het tijdschrift voor wandelaars: van tuinen in München en Parijs, tuinen en parken in het Oranjewoud bij Heerenveen, de tuin van de Franse schilder Monet in Giverny tot de kasteeltuinen van Arcen. Ook een verslag van een rondleiding gegeven door twee hoveniers buitenbeplanting in Artis, waar verschillende landschaps- en tuinstijlen te vinden zijn, maar vooral veel (oude) bomen. En tuin- en landschapshistoricus Erik de Jong legt uit dat landschap meestal niet als cultuur wordt beschouwd, maar dat wel degelijk is en hij schetst in het kort de Nederlandse landschapsgeschiedenis.

*Op lemen voeten, ƒ 8,95